Stærkt alternativ til tyskerne

Well done, Jaguar. Den nye XE er fremragende. Vi har, som et af få udvalgte medier, prøvekørt den

8
Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne.

Cockpittet omgiver forsædepassagererne med en dyb midterkonsol, der skaber en intim atmosfære. Instrumenterne er i samme stil som F-Typen, og viserens udsving ved start understreger det sportslige.

Vitoria, Spanien: Det er som om, vi har hørt det før … Jaguar skal være større, og menigheden til de sydtyske premiummærker skal have et britisk alternativ at tygge på, næste gang leasingaftalen på deres Audi A4, BMW 3-serie eller Mercedes C-klasse udløber.

Sidste gang briterne lancerede en kompakt luksusmodel, kaldet X-typen, gik det dog helt galt, for køberne faldt ikke for det gammeldags design og teknik, som primært var hentet fra Ford Mondeo.

Derfor har Jaguar brugt mange penge på at skabe en højteknologisk bil, som, ifølge dem selv, matcher eller overgår konkurrenterne.

På papiret ser det imponerende ud: Den nye Jaguar XE disker op med en helt ny platform lavet i aluminium, en ny motorgeneration fremstillet på en spritny motorfabrik og det hele pakket ind i klassiske, men moderne linjer.

Vi har allerede set bilen under en storstilet præsentation i London, og nu er vi så taget til nordspanske Vitoria, hvor briterne inviterer til testkørsel.

Gejst og optimisme

At dømme efter Jaguar-chefernes humør under den internationale præsentation fejler optimismen og gejsten i hvert ikke noget.

Når journalisterne igen og igen nævner de tre konkurrenter, lægger de belevne englændere benene over kors og forklarer, at de mener, at XE er den bedst kørende bil i klassen.

Jaguar-familien har da tilsyneladende også noget at have selvtilliden i, og Jaguar-fans kan ånde lettet op. Efter et par dage i selskab med XE, tør jeg godt slå fast, at nyheden ikke blot er den bedste Jaguar i mands minde, den kan også uden problemer tage kampen op med Audi, BMW og Mercedes.

Priserne minder også til forveksling om konkurrenternes: Basismodellen med 163 hk koster 549.000 kr., mens den mere interessante beskatningsmæssige værdi ved erhvervsleasing starter ved 427.000 kr. Øvrige priser er ikke fastlagte endnu på bilen, der har dansk premiere i midten af juni.

Chefdesigner Ian Callum har skabt et nyt formsprog for Jaguar, der på samme tid er potent med svulmende buler og elegant med lange, lave kurver, der giver XF et sportsligt, coupélignende udtryk.

Samtidig er det lykkes at snige nogle af de hints til fortiden, som gamle Jaguar-kunder elsker, ind i designet. Dog synes bagenden noget anonym og yder ikke rigtigt resten af bilen retfærdighed.

Super køreegenskaber

Den nye XE, der har baghjulstræk, er lidt længere, bredere og lavere end BMW 3-serie. Især køreegenskaberne er i top. Den har vel nok klassens bedste styretøj, holder kursen støt og fjedrer alligevel så behageligt, at traditionelle Jaguar-kunder ikke vil føle sig stødt. Et indlagt besøg på en racerbane bekræftede fornemmelsen af, at man nærmest skal deponere hjernen i handskerummet for at komme på glatis.

Køremæssigt har englænderne ramt et fornemt kompromis mellem den sportslige 3-serie og den mere komfortstærke C-klasse.

Fem motortyper

Der er fem forskellige motorer at vælge mellem: To helt ny dieselmaskiner, som Jaguar har udviklet fra bunden og som yder hhv. 163 eller 180 hk fra en slagvolumen på 2,0 liter med turbo. To benzinmotorer, også på 2,0 liter med turbo og enten 200 eller 240 hk (disse stammer fra Ford Ecoboost-familien, men erstattes senere af Jaguars egne) og så Jaguars egen sekscylindrede benzinmotor med 340 hk, som vi også kender som basismotor i F-typen.

Men på med kørehandskerne, for det er med motoren tændt og et lækkert læderrat i hænderne, at Jaguaren i høj grad kommer til sin ret. Den kan mere end blot at se godt ud.

Vi kører mest i dieselmaskinen med 180 hk, og den knurrer som et rovdyr, når den tirres lidt med speederen og spinder som en kat, når det går lige ud ad landevejen. En omdrejningsvillig og stærk motor takket være et drejningsmoment på hele 430 Nm. Den ligner det oplagte valg med mindre, man går benhårdt efter pris og økonomi, hvor versionen med 163 hk når ud på hele 26 km/l.

Ups, vi glemte nær topmodellen med 340 hk: Som de heste kan rende. De rykker, så halvgamle mænd pludselig ser sig som unge i bakspejlet. Deres rynker presses langt om i nakken, når bæstet af en limousine farer af sted.

Et sted imellem finder vi den 240 hestes benzinmotor, som vi også når at prøve og som imponerer med masser af fart.

Automatgear bedst

Uanset hvad anbefaler jeg dog klart, at man køber vognen med den fine 8-trins automatgearkasse, der skifter hurtigt, rykfrit og lader kattedyrets temperament gnistre på kommando.

Det går nemlig lidt tungere for sig i versionen med sekstrins manuel gearkasse, der er præcis nok, men kræver tilvænning under start for at køre uden små kænguruhop.

Vi sidder meget lavt - næsten som i en sportsvogn, så man risikerer hold i ryggen, når man stiger ud af bilen. Her virker XE mere som en A5 Sportback eller 4-serie Gran Tourismo og altså ikke et oplagt valg til ældre bilister.

Kabinen er saglig og enkel som i en tysker.

Jaguar har samlet de fleste funktioner i en trykbetjent skærm, af nyeste generation, der gør det relativt let at betjene radio, kørecomputer og eventuel navigation.

Der er mulighed for at integrere smartphonen med skærmen, så apps kan vises på skærmen, og hele kvalitetsindtrykket behøver Jaguar ikke at skamme sig over.

Foran sidder man godt i stolene, der holder styr på alt fra slanke ladies til store lorder, men XE er en bil, man ifører sig som et figursyet jakkesæt, præcist som hos konkurrenterne.

På bagsædet føles pladsen til benene omtrent som i en 3-serie, mens der er lidt mindre rum til hoved og skuldre. Til gengæld er bagagerummet absolut godkendt.

På et senere tidspunkt kan der også blive tale om en stationcar. Men indtil videre findes de planer kun som tophemmelige X-filer i Jaguars hovedkvarter.

Konklusion: Den nye Jaguar XE er placeret nøjagtig der, hvor en Jaguar bør være:

I smørhullet mellem de tre ærkerivaler fra Audi, BMW og Mercedes med al den stil, sjæl og karakter, der skal sikre Jaguar et tiltrængt comeback og fortsat få mange af os til at drømme om egen kat hjemme i garagen.

Kommentarer


Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.