Sterling overholder ikke billetreglerne

Det kan ikke lade sig gøre, siger selskabet

AALBORG:Flyselskabet Sterling overholder ikke Forbrugerombudsmandens vejledning omkring billetter til kampagnepriser. Men det kan heller ikke lade sig gøre, fastslår selskabet. Ifølge vejledningen, som har været gældende siden 26. august 2004, er der flere væsentlige krav til flyselskaberne. For eksempel skal der mindst være 20 billetter til kampagnepris pr. dag, markedsføringen af de billige billetter skal høre op, når de er solgt, og så skal det være muligt at søge efter den billige pris uden at lede selskabets hjemmeside igennem dag for dag. Kommerciel direktør Stefan Vilner fra Sterling sagde i går til NORDJYSKE Medier, at selskabet normalt har 10-20 af de billigste billetter pr. afgang eksempelvis på den kommende rute mellem Aalborg og Malaga. Men det betyder vel så, at selskabet ikke overholder denne regel? - Jo, det gør vi, for jeg har netop været inde og se på det, og det viser sig, at vi har lagt flere end 20 billetter ud pr. afgang. Stefan Vilner erkendte i går, at annonceringen skal stoppe, hvis de billigste billetter viser sig at være solgt, og nu erkender han også, at det ikke er muligt for kunderne at søge alene efter den billigste pris på en rute i løbet af flere måneder: - Nogle gange har man indtryk af, at Forbrugerombudsmanden lever på en anden planet, for rent teknisk kan det altså ikke lade sig gøre alene at søge efter den billigste pris. - Men det er heller ikke noget, som kunderne efterspørger, for det er sjældent, at man er helt ligeglad med, hvornår man kommer af sted, bare det er så billigt som muligt, siger Stefan Vilner. Han nævner dog, at der på Sterlings hjemmeside er en lavpriskalender på forsiden, hvor det er muligt at søge efter de billigste priser på en bestemt rute inden for en måned. flemming.junker@nordjyske.dk