Stil på gule plader

Mitsubishi Outlander leverer glimrende køreegenskaber og komfort - og trods de nye gulpladeafgifter er prisen stadig spiselig

Jens Sønderup
Mitsubishi Outlander er mest til de bonede gulve, men spiller dog også gerne med, hvis man byder den en tur i terrænet. Foto: Lars Pauli
Fodbold 12. august 2007 06:00

Bil med stil. Endda sin helt egen stil. Det er Mitsubishi Outlander helt klart. Udseendet og køreegenskaberne sikrer det. Den frække, maskuline front ser ”sej” ud, mens den bagpå har et mere elegant udtryk - bl. a. med klart glas på baglygterne. Outlander’en skiller sig desuden ud ved ikke at rage i vejret men er som en mellemting mellem en almindelig stationcar og en højbenet firehjulstrækker - med andre ord ikke helt så høj som de fleste klassekammerater i segmentet af ”bløde” offroadere. Til gengæld kører Mitsubishi’en meget a la konkurrenter som Toyota RAV4 og Honda CRV - altså langt mere som en personbil end en firehjulstrækker. En del af æren herfor kan tilskrives bilens relativt lave tyngdepunkt ligesom kombinationen af det uafhængige 4-hjulsophæng og Outlanders stive karrosserikonstruktion sikrer en god manøvrestabilitet og kørselskomfort. Flot udstyrsniveau Indendøre et ganske pænt interiøre, omend det kulfiber-agtige indlæg på instrumentbordet forekommer lidt billigt - i stærk kontrast til de øvrige materialer. Herunder læderrattet. Foran nyder man to store, velstøttende sæder, og bag rattet har man kun en enkelt ting at beklage sig over: rattet kan kun reguleres op og ned. Desværre ikke i længderetningen. Udstyrsniveauet er til prisen flot. Udover et bredt udvalg af komfortdetaljer er der selvfølgelig også firehjulstrækket. Permanent og med centerdifferentiale og viskosekobling. Eller sagt på en anden måde, så sørger systemet for at overføre drejningsmoment fra de hjul, der mister vejkontakten, til de hjul, der har trækkraft. På våd eller snedækket vej - eller ude i terrænet. Nøjsom diesel Testbilen var et eksemplar på de af regeringen så forhadte gule plader, men dens afgiftsudspil har dog ikke bragt Outlander i en usælgelig position. Den har fortsat en fornuftig pris, bl. a. fordi Mitsubishi selv har ”ædt” noget af afgiftsforhøjelsen. Men dyrere er Outlander’en blevet. Testeksemplaret, Outlander 2,0 DI-D Intense, kostede før afgiftshøjelsen 238.871 kr. (incl. moms) og nu 280.329 kr. (incl. moms). Dens 2,0 liters diesel yder 240 heste og et drejningsmoment på hele 310 Nm ved kun 1750 omdr. Maskinen matcher Outlander’en glimrende. Pumpe/dyse dieselmotoren er fra fra VW-hylderne i Wolfsburg og gør sit arbejde fint. Bundtrækket er sejt, den er passende støjsvag og trods bilens størrelse går den ifølge fabrikken flotte 14,7 km/l - under testen blev det til 13,1 km/l. Altså længere end størsteparten af benzin-personbilerne på de danske veje. Tankevækkende når regeringen i stedet valgte at straffe gulpladebilerne...

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...