Skolevæsen

Stilletime med en bog

Den internationale læsedag blev markeret på Aalestrup Realskole i går

2
Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne.

KRISTIAN GUNDERSEN, 9.a, kastede sig over en krimi af Agathe Christie.

Der var usædvanligt stille overalt på Aalestrup Realskole i sidste skoletime i går. Samtlige elever og lærere brugte nemlig hele timen på at læse i hver sin bog. Anledningen var den internationale læsedag, som skolen i år markerede for første gang. Ideen kom fra skolens læsekonsulent Lene Stisen. - Vi vil gerne fortælle eleverne, at der er steder i verden, hvor børnene ikke er så heldige at lære at læse. Desuden oplever vi også her, at vi får elever ind, der ikke læser ret meget eller ret godt, siger Lene Stisen. Til de elever har skolen fået tilskud fra Skolestyrelsen til et særligt projekt, Turbo-dansk, hvor i alt seks elever kommer igennem et intensivt læsekursus i løbet af i år. - Det er noget, der rykker, konstaterer Lene Stisen. I går gjaldt det så læsning for samtlige elever og lærere på skolen. Alle havde fundet sig en bog. Nogle havde en med hjemmefra, som de måske oven i købet var i gang med i forvejen, mens andre i sidste øjeblik rev en bog ud af en hylde på skolebiblioteket. 9.a skulle have haft Steen Thomsen til geografi i sidste time. Efter lidt forvirring og hurtige udflugter ud på skolen efter glemte bøger sænkede stilheden sig også i dette lokale. Alle 15 elever fordybede sig i skønlitteraturens verden, og oppe ved katederet benyttede Steen Thomsen selv lejligheden til at komme videre med en dansk ungdomsroman, som skolen har indkøbt som klassesæt. Louise Sloth havde fundet sig en bog på skolebiblioteket. "En der elsker mig" af Lykke Møller. - Den ligner en, jeg godt gider at læse, og den er også okay, sagde hun, halvvejs igennem læsetimen, men mindre end halvvejs igennem bogen. - Jeg tror nu ikke, at jeg får læst resten af den, erkendte hun. Hendes klassekammerat Kristian Gundersen havde gravet Agathe Christies "Jeg så et mord" frem fra bibliotekets hylder, mens andre havde fået hjælp af dansklæreren til at finde en bog. For konkurrencens skyld skulle eleverne notere, hvor mange sider de fik læst i løbet af skoletimen. Resultaterne fra alle otte klasser blev talt sammen bagefter. 4638 sider, blev det til. Det giver et gennemsnit på 31 sider pr. læser.