Stjålet mobilkort misbrugt for 63.000 kroner

Letfældig omgang med SIM-kort førte til kæmperegning

Tyverier 5. september 2002 08:00

HJØRRING: - Kan det være rigtigt, at der er ringet for 58.000 kroner på din mobiltelefon. Omtrent sådan lød det mandag morgen, da Sonofon kontaktede Steen Jansen, Viborg. I første omgang blev Steen Jansen noget bleg, og det blev ikke bedre, da han senere på dagen fik at vide, at nu var regningen for weekendens brug kommet oveni, således at den samlede regning nu var på 63.000 kroner. At SIM-kortet blev spærret lige på stedet, giver sig selv. Lige så klart bør det være, at Steen Jansen fik meget travlt med at få opklaret sagens rette sammenhæng. For ganske vist var han registreret som ejer af telefonen, men brugeren og ihændehaveren af telefonen var hans 18-årige søn, der bor på kollegieværelse på EUC Nord i Hjørring. - Min søn havde problemer med telefonen i foråret, hvorfor han skilte den ad. Herefter lå SIM-kortet og selve telefonen hver for sig på hans værelse, og da min søn så skulle bruge kortet igen, kunne han ikke finde det - men regnede bare med, at det var blevet væk på værelset, siger Steen Jansen, som forklaring på, at kortet ikke blev meldt stjålet og spærret aldeles omgående, da hans søn opdagede, at det var væk. Sagen blev tirsdag anmeldt hos kriminalpolitiet i Hjørring, som dog ikke til avisen kunne oplyse meget andet, end at kortet var sporet til det tidligere Jugoslavien, og at kortet var stjålet fra et ulåst værelse i perioden 14. maj til 19. juni. Som et CPR-nummer Hos Sonofon vil man ikke kommentere sagen, men dog gerne fortælle om proceduren i sådanne sager. Samt fortælle, at Steen Jansen næppe kommer til at betale den fulde regning på 63.000 kroner. - Det er meget sjældent, at folk kommer til at betale det fulde beløb, men ellers vil jeg ikke kommentere konkret, siger Sonofons informationschef Karin Skjødt Larsen. Hun slår helt fast, at mobilkunder har pligt til at melde et tyveri til både teleselskabet og politiet i samme øjeblik, tyveriet opdages. Herefter vil kunden typisk skulle betale en selvrisiko på kr. 1.200 for eventuelt misbrug. Generelt opfordrer hun folk til at behandle deres telefonnummer på lige fod med deres CPR-nummer og Dankort - altså som meget personlige ting, man beskytter mod misbrug. Den normale procedure i sådanne sager er, at kunden klager til teleselskabet over regningen. Herefter forsøger parterne at komme til enighed om det beløb, som kunden skal betale, og lykkes dette ikke, kan kunden (eller teleselskabet) bringe sagen videre til Teleklagenævnet, Forbrugerklagenævnet og i sidste instans domstolene i nævnte rækkefølge. Steen Jansen har i første omgang skrevet til Sonofon og forklaret sagens forløb, og han håber nu at finde en passende ordning og beløbsstørrelse. Han oplyser endvidere, at det ikke bliver den 18-årige søn, der kommer til at hæfte for regningen, selvom det er hans lidt for afslappede forhold til det forsvundne SIM-kort, der er skyld i hele miséren. - Han kan ikke betale ret meget, så når vi når til enighed med Sonofon, betaler jeg, siger Steen Jansen resigneret.

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...