Stjernebestrøede Strauss-lieder

Vendsyssel Festival Dam-Jensen & Gislinge # # # # # ¤ Lied-koncerten med Inger Dam-Jensen og Katrine Gislinge var en af dem, man havde gået og set frem til henover sommeren. Konstellationen af Dam-Jensen med den pragtfulde timbre og tekstnære udtryk og Gislinges klangligt forfinede klaverspil, det måtte blive en koncert ud over det sædvanlige. Og godt blev det. Selv om der var skønhedspletter fra begges side undervejs, så kunne meget tilgives til allersidst, da vi nåede stjernestunder i Strauss-afdelingen. De fire første Grieg sange, der indledte (i stedet for de oprindeligt annoncerede “Les Nuit d’éte” af Berlioz), kom til at stå svagest i sammenhængen. Dels hører disse lyriske sange til i den lettere ende af skalaen, og dels var det, som om sanger og pianist endnu ikke var tunet rigtigt ind i forhold til hinanden. Gislinge benyttede Debussys “Reflect dan l’eau” til at intonere sanseapparatet til det impressionistiske idiom, musik omsat til dufte, flimrende lys og pastelagtige klangfarver, hele den verden, som er klangbunden i hendes egen musikalitet. Med Ravels efterfølgende, raffinerede “Shéhérazade” sange fandt sanger og pianist hinanden i perfekt symbiose, hvor klaversatsen seismografisk registrerede selv den mindste detalje i teksten, imponerende fremført i “Asien” og med subtilt lyrisk udtryk i “La flute Enchanté” og “L’indifferente”. Efter pausen var det “Fantasie impromptus” i cis-mol og “Nocturne” i h-mol af Chopin, som Gislinge benyttede til at intonere koncertens sidste afdeling, hvis tema var den parfumerede romantiske harmonik som underlægning til den rene melodilinje, og hendes Chopin klang pragtfuldt på det lille Bösendorfer-flygel. Richard Strauss’ sange hører vel nok til blandt de allersmukkeste i liedrepertoiret for sopraner, og Inger Dam-Jensen og Katrine Gislinge leverede deres ypperste med den overstadige “Muttertändelei”, “Wiegenlied” med sin brede og rene melodi samt “Frühling” fra de sidste fire orkesterlieder. Selv med ekstranummeret, “Våren” af Grieg, forblev vi oppe i stratosfæren, men da var den tætte kontakt imellem disse to dejlige musikere og deres publikum også etableret fuldt ud. Tore Mortensen kultur@nordjyske.dk @Brød.8.note-u-indryk:{ Inge Dam-Jensen, sopran, og Katrine Gislinge, klaver. Vendsyssel Festival Det musiske Hus, Frederikshavn Tirsdag aften