Stjernedyrt for campingpladser

Mange pladser investerer millioner i nye og bedre faciliteter

Bjørn Themsen
Et over­då­digt uden­dørs vand­land er bare én af årets ny­in­ves­te­rin­ger i Has­mark Strand Fe­rie­park. Pri­vat­fo­to
Turisme 26. august 2007 06:00

Pengene sidder løst hos ejerne af de omkring 500 danske campingpladser. Aldrig tidligere har branchen brugt så mange penge på nye investeringer i udstyr, infrastruktur, sanitet, køkkener og campinghytter, som i det seneste år. I gennemsnit har man ude på pladserne investeret 2000 kr. pr. campingenhed siden sidste sommer. En enhed er det, som også kaldes pladser af lægfolk, altså hvor mange telte, vogne eller hytter en campingplads har plads til. 2000 kr. pr. enhed er en stigning på 12 pct. i forhold til sidste år, og det er imponerende mener direktør i Campingrådet, Poul Fejer Christiansen. - Aldrig tidligere har der været brugt så mange penge til nye investeringer. Det er investeringer som betyder, at de danske campingpladser fortsat er blandt Europas bedste, siger Poul Fejer Christiansen. Men ser man nærmere på tallene, så svinger det meget fra plads til plads, hvor meget man bruger - og til hvad. Et eksempel pladsinvestering finder man på Hasmark Strand Feriepark ligger smukt beliggende på Nordfyn. Den har de seneste år gennemgået en forvandling fra at være en mindre trestjernet plads til at skyde topfart mod fem stjerner. Sidste skud på stammen er et overdådigt udendørs vandland på 3500 kvadratmeter. Danmarks største ifølge ejerne. Vandlandet følger pladsens vikingetema med Odin og Thor som hovedfigurer både i det indendørs og udendørs badeland, der også består af ni rutschebaner med forskellige udfordringer: Tyhoon, tunnelen, Midgårdsormen og fire børnerutschebaner samt familiebanen, der er tre meter bred. Pris? Små 5 millioner kroner. Men kan det virkelig betale sig at bruge så mange penge? Direktør i Campingrådet, Poul Fejer Christiansen: - Det er tydeligt, at der er en klar sammenhæng mellem de mange investeringer og gæsternes tilfredshed med campingpladserne. Forbruget pr. døgn ligger højt og er stigende, og det smitter af på lejrcheferne, som kan se, at det kan betale sig at investere.

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...