Stjerneinstruktører ruller skytset frem

Konkurrencen trapper op - nu er det Almodóvar, Tarantino og Ken Loach, der spiller ud

3
Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne.

Den tyske skuespiller, Diane Kruger, og instruktøren Quentin Tarantino ved præsentationen af hans film på festivalen, krigsfilmen "Inglorious Basterds". Foto: Scanpix

Godt og vel midtvejs på årets filmfestival i Cannes ruller de store instruktører for alvor deres skyts frem. I kølvandet på Lars von Trier er turen nu kommet til Pedro Almodóvars "Los abrazos rotos" (Brudte omfavnelser) og Quentin Tarantinos "Inglourious Basterds". Almodóvars seneste film havde premiere i hans hjemland for et par måneder siden. Den fik en behersket modtagelse og kan næppe regnes blandt den spanske mesterinstruktørs bedste værker. Til gengæld bruger Almodóvar endnu engang Penélope Cruz som sit trumfkort. I sine år i USA medvirkede hun kun i film, der i dag stort set alle regnes for dårlige eller halvdårlige. Tilbage i Spanien får den 35-årige megastjerne roller af en helt anden kaliber, og også i "Los abrazos rotos" demonstrerer hun med en overbevisende præstation, at kvindelig skønhed sagtens kan forenes med stort kunstnerisk potentiale. Almodóvar har tidligere triumferet i Cannes, og det samme gælder for Tarantino. Den amerikanske instruktør fik i 1994 sit internationale gennembrud, da han blev hædret med Guldpalmen for "Pulp Fiction". Tidligere under festivalen sagde Tarantino, at han regner Cannes for "filmens olympiske lege". - Oscar er selvfølgelig også en vidunderlig ting. Men når jeg bliver færdig med en ny film, er det altid min drøm at få den vist i Cannes. Derfor arbejdede jeg også benhårdt for at få "Inglourious Basterds" færdig til festivalen, siger Quentin Tarantino til det amerikanske filmbrancheblad Variety. Hans ny film er et brutalt krigsdrama med en rolleliste, der bl.a. tæller Brad Pitt, Samuel Jackson, Diane Kruger og Daniel Brühl. I en helt anden boldgade rangerer veteranen Ken Loach. Instruktørens seneste bud på et britisk hverdagsdrama, "Looking for Eric", roses som et morsomt og rørende værk, hvor Loach endnu engang demonstrerer solidaritet med sine personer i de lavere socialklasser. "Looking for Eric" er historien om, hvordan kærligheden til fodbolden og til et bestemt hold i almindelighed kan kaste glans over en ellers trøstesløs tilværelse. Ken Loach har udviklet historien sammen med franskmanden Eric Cantona, tidligere stjerne i Manchester United, der også har en fremtrædende rolle i filmen. Som andre gode bud på Guldpalmen og de øvrige markante priser nævnes Jane Campions "Bright Star" og det franske fængselsdrama "Profeten". Ang Lees "Taking Woodstock" må nok regnes blandt outsiderne, og det samme gælder Lars von Triers "Antichrist". I det ansete britiske tidsskrift Screen Internationals panel, hvor 10 kritikere vurderer filmene, lå "Antichrist" tirsdag næstsidst med 1,6 i gennemsnit på en skala, hvor fire stjerner er det maksimale. Men det behøver slet ikke at betyde, at von Trier er ude af billedet, når juryen under ledelse af den franske skuespiller Isabelle Huppert går i gang med at votere. Den danske instruktør har for længst sikret sig en status som Cannes-darling, og en af festivalens uskrevne love siger, at juryens veje er uransagelige.