Stjernen over Baden-Württemberg

Bilindustrien er motoren i Tysklands enestående vækst på eksportmarkederne - og Daimler AG i Stuttgart har været med i 125 år

Den store Mercedes-stjerne drejer roligt rundt om sig selv højt over hustagene og overstråler de andre reklameskilte på bygningerne ved den store banegård i Stuttgart, hvor Daimler AG har i sit internationale hovedkvarter. Stjernen er her som i hele det øvrige Tyskland et af de fremmeste symboler på tysk ingeniørkunst, konkurrenceevne og tradition, men den har også en særlig betydning lokalt, fordi den har været med til at gøre delstaten Baden-Württemberg til et af de rigeste områder i Europa. - På grund af Mercedes og andre store eksportvirksomheder som Porsche og Bosch mærker vi her i Baden-Württemberg altid hurtigere end andre, når konjunkturerne for verdensøkonomien går op og ned, siger erhvervsredaktøren på den regionalavis Stuttgarter Zeitung, Michael Heller. - Og det er klart, at Mercedes i særlig grad har gjort vores delstat til Tysklands rigeste side om side med Bayern. Bilgiganten er en af de vigtigste drivkræfter bag det nye økonomiske opsving i Tyskland, pointerer han. Mercedes-fabrikkerne beskæftiger i dag over 260.000 mennesker på verdensplan og producerer op mod 1,2 millioner biler årligt. Ud over en række af fabrikker i Tyskland har Daimler AG fabrikker i USA, Kina, Indien og Ungarn. Daimler producerer Mercedes-Benz af E-klassen og C-klassen i et tæt samarbejde med et kinesisk foretagende, men alle motorer er hidtil blevet fremstillet i Tyskland. En ny situation er imidlertid opstået på grund af den store succes. - Sidste år blev der solgt 140.000 biler i Kina og eksporten er nu blevet så stor, at det ikke længere lønner sig at transportere motorerne fra Tyskland, siger talsmanden for Daimler AG, Florian Martens, som henviser til, at salget af luksusbiler i Kina ventes at stige 20 procent i år. 120.000 ansatte Det var i Stuttgart, at Carl Benz for 125 år siden tog patent på den første bilmotor og sammen med Gottlieb Daimler opfandt og udviklede verdens første biler. Da årsdagen for nylig blev markeret afsatte ledelsen i Daimler 150 milliarder kroner til udvikling og forskning over de kommende to år for at bevare koncernens plads i toppen af bilindustrien. I dag beskæftiger Daimler AG 120.000 mennesker på fabrikkerne i Stuttgart og andre steder i Tyskland, ligesom bilkoncernen beskæftiger mange tusinde underleverandører. Men langt de fleste nye arbejdspladser bliver skabt i udlandet. Iagttagere siger, at der måske skabes en arbejdsplads i forbundsrepublikken, når der bliver skabt en snes i udlandet. Daimler blev i 2006 løsrevet fra det amerikanske Chrysler efter en opsigtvækkende fusion på tværs af Atlanten mellem det tyske Daimler-Benz og det amerikanske Chrysler i begyndelsen af maj 1998. Den overraskende fusion blev af den daværende Daimler-chef Jürgen Schrempp kaldt for et "ægteskab indgået i Himmelen". Men problemerne i de kriseramte Chrysler-fabrikker viste sig at være for store, og fusionen blev opløst i 2006, efter at den nuværende leder af Daimler AG, Dieter Zetsche, forgæves havde forsøgt at rette op på Chrysler. Michael Heller på Stuttgarter Zeitung, siger, at Daimler kom ud af det historiske erhvervseventyr med et "blåt øje". I Daimlers hovedkvarter siger Florian Martens, at det var lærerige år, som har præget hele koncernen, der i dag fortsætter med udvikle samarbejde og synergieffekter med andre som Nissan og BMW. - Daimler blev en mere global spiller. Men i dag kan vi have mere fokus på at udvikle vores Mercedes-biler, ligesom vi kan stramme op og få større fortjeneste. Hvor der for fem år siden var en fortjeneste på mellem tre og seks procent på en bil, så er det målet, at der i 2013 skal være en fortjeneste på 10 procent, siger han og henviser til, at Mercedes-Benz løbende udvikles af et netværk på over 19.000 forskere, designere, teknikere og ingeniører i en form for tænketank på tværs af alle grænser./ritzau/