Stjerner med og uden stjerne

Astra-afløser, Monster-Cadillac og solskins-Peugeot er blandt de absolutte publikumsmagneter på den internationale biludstilling i Geneve

Bilindustri 9. marts 2003 07:00

GENEVE: Hvem skulle nu have troet det. Opel som showstar i Geneve. Men tyskerne har krøllet den bløde hat sammen, kastet den bort og præsenterer en kasket-fræk Astra-afløser. Vel, Opel-folkene går ikke længere end til at sige, at konceptbilen GTC Geneve "blot er et bud på mærkets fremtidige design - på flere modeller forstås". Men lur os, om ikke lige præcis den smarte GTC Geneve er forløberen for den ny Astra. Alene dens ydre mål passer sig for den kommende Astra, der forventes at få verdenspremiere på efterårets internationale biludstilling i Frankfurt. Men lige nu er det i Geneve, publikum flokkes om frække GTC Geneve. Den internationale udstilling i det imponerende Palexpo-kompleks smukt beliggende mellem Leman-søen og sne-klædte bjerge er en af showets absolutte stjerner. Det relativt brede karosseri med en velproportioneret bagdel og en lav front med mandelformede forlygter og et futuristisk men samtidig også enkelt designet instrumentbord sætter Opel i et ny lys - langt væk fra blød-hat-stilen. Når GTC Geneve i en eller anden modificeret form præsenteres i Frankfurt med et Astra-logo på bagsmækken introduceres samtidig et delvis nyt motorprogram, hvor commonraildiesel vil fylde særdeles meget. Der tales allerede nu omet dieselprogram spændende fra en 1,3 liters på 70 hk til 2,0 liters på 130 hk. Elektronisk svigermor Selv om det er pænt mange hestekræfter for en bil som den 4,35 m lange og 1,77 m brede Astra-afløser, er det for intet at regne mod det, en anden af Geneve-udstillingens stor-stjerner slipper løs - en bil med stjerne i logoet. AMG præsenterer alle tiders stærkeste Mercedes, CL 65 AMG - en fem meter lang luksus-limousine ikke blot proppet med læder, træ og alverdens elektriske/elektroniske hjælpefiduser men også med muskler matchende Marinello-sportsvognen fra Ferrari. Men mens italienerne blæser på at være politiske korrekte, har tyskerne begrænset Mercedes CL 65 AMG's maksimale fartudfoldelse til sølle 250 km/t. Uden elektronisk svigermor til at sætte en stopper for de svimlende hastigheder, som bilens 6,0 liters, 12 cylindrede biturbo-motor på 612 hk ellers lægger op til, ville topfarten være MINDST 330 km/t. Men fryd dig så, du kære lottovinder eller rigmand med schweizisk bankkonto (dansk pris formentlig i omegnen 3,5 mio. kr.): Din CL 65 AMG-Mercer rykker fra 0 til 100 km/t på 4,5 sek. Og skulle man få brug for at sætte Ferrari-køreren på plads, så nævn, at V12-biturbo'en præsenterer et nærmest ufatteligt drejningsmoment på 1000 Nm ved kun 2000 omdr. Det reducerer selv supersportsvogne til statister. Mega-Cadillac Men, men...hvad er størst i denne verden? Jo, det er, det amerikanerne finder på. Alting er som bekendt større "overthere", og naturligvis også bilerne. Selv større - og vildere - end Super-Mercedes. Og når teknikken tilmed er pakket ind i et særdeles voluminøst og skarpt-skåret karosseri-design, ja bliver Cadillac Sixteen en af udstillingens helt store "show-stoppere". Hold da fast for en bil. Selv næsten for meget for en amerikansk præsident. Under motorhjelmen på den 5,67 meter lange og 2,3 tons tunge ligger en 16 cylindret motor på 13,6 liter. Den præsterer uhyrlige 1000 hk og et drejningsmoment på 1356 Nm ved 4000 omdr., så hvad den præsterer rent fartmæssigt, oplyser Cadillac-folkene forståeligt nok ikke noget om. Publikum må nøjes med gætte. Og på et punkt overgår Mercedes CL 65 AMG amerikaner-kæmpen. For i modsætning til den købeklare Mercedes, er - og bliver - Cadillac Sixteen en konceptbil. Men selvfølgelig en bil, der demonstrer fremtidens designstil for Cadillac-limousiner. Solskin om bord Nede på jorden - men alligevel med udsyn til den forårsblå himmel over diplomatbyen Geneve, er en anden af udstillingens absolutte stjerner: Peugeot 307 CC. Lillebror, 206 CC, er overalt i Europa blevet en megasucces, og et hurtigt gæt: Det bliver 307 CC. Den har som 206 CC nedfældeligt ståltag, så bilen på 25 sekunder kan omdanes til cabriolet. Det betyder reduceret plads i bagagerummet, men dog ikke så meget som i 206 CC, ligesom der også kan sidde et par ikke alt for langbenede voksne i bagsædet. Med taget oppe, er bagagerummet på pæne 350 liter - med det klappet ned på 204 liter. 307 CC er bygget over den 307 hatchback-undervognen, men har bl. a. forstærkede stolper ved forruden, ligesom længden på grund af den ændrede bagende er seks cm kortere. I første omgang fås 307-cabriolet'en med to benziner på henholdsvis 136 og 177 hk, så selv på en gråvejrsdag med taget oppe er der solskin om bord. Det er der bestemt også i en anden udstillingens cabriolet-nyheder - endda med stjerne på motorhjelmen. Mercedes CLK Cabrio, der på danske plader nok vil runde de 1,5 mio. kr. Men til gengæld får man i manges øjne markedet p.t. kønneste cabrio-nyhed spækket med lækkerier fra læderstue til tekniske finesser samt et motorudvalg, der nok kan friste. Mindste maskine er 3,2 liters V6'er på 218 hk - største en 5,4 liters V8'er på 367 hk. Saxo-forløber Stjernedrysset over "Auto Salon" i Geneve omfatter i sagens natur også lang række andre biler - afhængig af øjnene, der ser. Førnævnte biler er fremhævet, som nogle af dem, publikum stopper op ved. Og på det lidt mere jordnære plan er det biler som Citroën C2 Sport - en flot designet mini-rallybil, der givet har linierne i sig til at blive den kommende, "rigtige Citroën C2 - afløseren for Saxo. Og biler som MPV-versionen af Focus - C-Max hedder den - er også blandt de biler, der trækker mange til Ford-standen. Den fem-sædede, fem-dørs bil byder på masser af kabineplads, og en motor-palette omfattende to nye dieselmaskiner. Dansk premiere formentlig først i løbet af foråret 2004. Honda overrasker Hos Honda overraskes man i dobbelt forstand. Dels over de opsigtsvækkende, rappe linier på den ny Accord - det er 7. generation - og dels over at høre priserne. Det japanske svar på BMW har de senere år ligget højere end konkurrenter som Avensis, Primera og Vectra og har derfor prismæssigt mest været sammenlignet med de dyrere modeller fra Audi og BMW. Men eftersom Honda har formået at holde lidt igen på priserne - og konkurrenterne er blevet dyrere - udfordrer Accord nu kraftigere end nogensinde Avensis/Vectra/Primera for slet ikke at tale om Passat, Audi og BMW. Direktør for den danske importør, Michael Larsen, afslørede således på udstillingen, at Accord-serien prismæssigt vil starte ved 320.000 kr. for en 155 hk 2,0 liters version flot udstyret med bl. a. to-delt klimaanlæg. Og vil man have den sporty men alligevel ganske rummelig stationcar, Tourer, fås den for 20.000 kr. mere. Udseendet, køreegenskaberne og mærkets ry for avanceret teknik kombineret med disse priser skal nok få konkurrenterne skele langt mere til Honda Accord, end de længe har gjort.

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...