Film

Stjernestatus i en høj alder

Gyrd Løfqvist, skuespiller, fylder i dag 90 år.

Skuespilleren Gyrd Løfqvist - opvokset i Aalborg - fylder i dag 90 år. Foto: Scanpix

Skuespilleren Gyrd Løfqvist - opvokset i Aalborg - fylder i dag 90 år. Foto: Scanpix

Et er, at Gyrd Løfqvist i mere end 60 år har spillet på alle teatre i landet og i et hav af film. Nok så imponerende er det, at han i en alder efter de 70, hvor de fleste skuespillere trækker sig tilbage, bare blomstrede endnu mere op til publikums og anmeldernes begejstring. Ledsaget af stående ovationer i Det Kgl. Teater belønnedes hans blændende portræt af den aldrende Sigmund Freud i "Gæsten" på Teatret ved Sorte Hest med en Reumert-pris i 2004 for bedste mandlige hovedrolle. Året efter erobrede han lige så stille scenen på Edison i "Himlen over os" - teaterudgaven af Wim Wenders "Himlen over Berlin". Gyrd Løfqvist forlod ensembleteatret som 70-årig for at tage fat på karrieren som freelance. Med sin knivskarpe replik og sit særegne glimt i øjet gav han et løft til roller på scener som Mammutteatret, Dr. Dante, Husets Teater, Rialto, Grønnegårdsteatret m.fl. Også smukke filmpræstationer har kendetegnet Gyrd Løfqvists senere år: I Niels Arden Oplevs "Drømmen" fra 2006 og Anders Thomas Jensens "Adams æbler" fra 2005. I 1994 betog han som Nikolaj Coster Waldaus - måske, måske ikke - farlige nattevagtkollega på krematoriet i Ole Bornedals gyser "Nattevagten". Men han leverede også fornemme præstationer i film tilbage i 1940'erne som "De røde enge" og "Soldaten og Jenny". Det hele begyndte på Aarhus Teater, hvor han var med i den udbrydergruppe centreret omkring den dynamiske Preben Harris, som skabte intimscenen Svalegangen, der excellerede i tidens nye, spændende dramatikere. Det samme gjorde tidens tv-teater, så der var efterspørgsel efter Gyrd Løfqvist til opgaver hos bl.a. Pinter og Rifbjerg. Da Preben Harris overtog Gladsaxe Teater i 1967, fulgte Gyrd Løfqvist med, inden Folketeatret op gennem 1980'erne blev hans foretrukne scene - også under Preben Harris' ledelse og med endeløs række af roller båret af eminent sans for det ægte og det menneskelige. Løfqvist voksede op i Aalborg, da faderen forlod køkkenchefstillingen på Hotel d'Angleterre i København for at blive restauratør for Aalborg Håndværkerforening. Inden Gyrd Løfqvist besluttede sig for at blive skuespiller, kedede han sig på et universitetsstudium i litteratur. Moderen var norsk, derfor navnet Gyrd, mens faderen var af svensk afstemning, derfor efternavnet Løfqvist. /ritzau/