Udland

Stjernestøv over Afrika

Gwyneth Paltrow gør det. Brad Pitt og konen Angelina Jolie gør det. Og Madonna, der knap har forladt marken i Horsens, beretter vidt og bredt, at også hun gør det. Berømthedernes indsamling til og kampagner for Afrika vækker både begejstring og harme, og bloggere på nettet og analytikere beskylder stjernerne for at slå plat på Afrika.

Mandonna på scenen Den amerikanske popdronning Madonna på scenen i Horsens torsdag aften den 24. august. (Foto: Claus Bech Andersen SCANPIX DANMARK 2006)

Mandonna på scenen Den amerikanske popdronning Madonna på scenen i Horsens torsdag aften den 24. august. (Foto: Claus Bech Andersen SCANPIX DANMARK 2006)

Afrika har længe været ombejlet af stjernerne, helt tilbage fra 1954, hvor skuespilleren Danny Kaye blev UNICEF’s ambassadør. Bono fra U2 og hans irske rockkollega Bob Geldof er Afrika-veteraner, mens Brad Pitt og konen Angelina Jolie er de seneste på stammen til at kaste hollywoodglans over det fattige kontinent. - Vi er på vej mod ren farce. Det er kun en del af pr-drejebogen. Alle har en pr-person, og alle pr-personerne spørger: hvilket land vil du gerne adoptere?, siger Michael Wolff, kommentator på magasinet Vanity Fair. Men nødhjælpsorganisationerne slår tilbage og advarer mod, at berømthederne holder op med at støtte den gode sag, da det sætter millioner af liv på spil. - Sandheden er, at medierne har skabt berømthedsmonstret, og vi i ulandsverdenen er tvunget til at bruge det, siger Leigh Blake, forkvinde i aidsfonden “keep a child alive” om det kritiserede fænomen. Også den danske ulandsorganisation Mellemfolkeligt Samvirke har svært ved at se problemet. - Jeg synes det er positivt og godt, at statsledere sætter fokus på Afrika, men sandelig også, at stjerner bruger deres navn til at få Afrika op at stå. Der kan slet ikke være nok fortalere for FN’s 2015 mål, hvor det især er Afrika, der sakker bagud, siger formand for MS, Søren Hougaard. Han erkender dog, at motiverne bag berømthedernes bombastiske udmeldinger om Afrika, kan være tvivlsomme. - Jeg er med på, at det kan virke kunstigt. Men det overskygges af sagen, siger han til Ritzau. Han ser også gerne, at flere fra sportens verden melder sig på banen, når en god sag kalder. Madonna meddelte sin storslåede plan for en landsby i Malawi i et interview med Time magazine, som også pointerede, at når hun aldrig har været i Afrika, kan “handlingen lugte aromatisk af et velkoordineret reklamefremstød”. De hjemløse børn fra Malawi, som Madonna har kastet sin velvilje på, skal undervises fra en undervisningsplan kaldet “Spiritualitet for Børn” - bag den står en gruppe, der tilhører den kontroversielle jødiske mystiske Kabbalah-organisation. /ritzau/Reuters