Trafikforhold

Støj og vand skal fjernes fra vejen

Et nyt projekt skal udvikle støjdæmpende asfalt, der samtidig løser problemet med stigende og voldsomme nedbørsmængder

Med den rette asfalt kan vi både få mindre støj og hjælp med at dræne vand fra vejen. Foto: Iris/Scanpix

Med den rette asfalt kan vi både få mindre støj og hjælp med at dræne vand fra vejen. Foto: Iris/Scanpix

HELE LANDET: Et nyt projekt med navnet ”Klimavejen”, skal nu udvikle nye typer af belægninger til asfaltveje, som kan mindske problemer med støj fra vejene. Samtidig skal det støjdæmpende vejsystem være med til at dræne og magasinere vand fra både almindeligt regnvejr og fra skybrud.

- Med ”Klimavejen” søger vi at slå to fluer med et smæk. Dels vil vi reducere den sundhedsskadelige støj fra vejene med støjreducerende asfalt og samtidig afhjælpe følgeskaderne efter skybrud ved at gøre asfalten permeabel, så regnvandet kan holdes væk fra de i forvejen overbelastede kloaksystemer, siger projektlederen, faglig leder Thomas Pilegaard Madsen fra Teknologisk Institut.

Kortere levetid

Ifølge en kortlægning fra Miljøstyrelsen fra 2012 er omkring 723.000 boliger i Danmark udsat for vejstøj, som overskrider den vejledende grænseværdi på 58 dB. Flere undersøgelser dokumenterer ifølge Teknologisk Institut, at belastning fra trafikstøj har væsentlige sundhedsmæssige konsekvenser som hovedpine, stress og forøget risiko for hjerte-karsygdomme.

Der findes allerede støjreducerende asfalter på markedet, og der arbejdes på at forbedre de støjreducerende egenskaber. Status er dog, at støjsvage asfalter endnu har kortere levetid, de er dyrere end traditionelle asfalter, og de støjreducerende egenskaber aftager med tiden.

Problemer med løv

Med dette projekt videreudvikles de teknologier, man kender fra allerede eksisterende dræn-asfalter. Blandt andet vil det blive undersøgt hvilke teknologiske muligheder, der er for at optimere materialesammensætningen for at forøge asfaltens levetid.

- Derudover er der er nogle udfordringer i, at der med tiden vil ophobe sig skidt og snavs fra for eksempel løvfald, som vil tilstoppe hulrummene og dermed reducere både dræningsevne og støjdæmpende egenskaber. Den udfordring skal vi have løst ved for eksempel at udvikle intelligente vedligeholdelses- og glatførebekæmpelsesstrategier for denne type asfalt, siger Thomas Pilegaard Madsen.

Projektet ”Klimavejen” løber til udgangen af 2016, og det er ledet af Teknologisk Institut. Desuden deltager Asfaltindustrien, Hovedstadens Forsyningsselskab, NCC A/S, Rødovre Kommune og Vejdirektoratet i projektet.

/BLM/

Kommentarer


Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.

Du skal skrive noget tekst

Du skal skrive noget tekst