Større, bedre og billigere

Midt i al jammeren over bilprisernes himmelflugt kører Kia på med ny Rio billigere end forgængeren

Biler 20. april 2003 08:00

Hvis ikke den bil får sin part af salgs-kagen, bør jammeren over bilprisernes himmelflugt høre op. For her - midt i vrimlen af husholdningsbiler med priser stigende i turbofart - dukker der minsandten en ny bil op, der både er bedre, større og - og billigere - end forgængeren. Kia Rio er navnet. Kommer fra Korea og skammer sig ikke over at være lavprisbil. Ikke en discountbil, dersom det betyder sølle kvalitet, men en bil til små penge. Og alligevel i stand til at opfylde mange menneskers transportbehov. Kører man tusinder af kilometer om året og skal have en kvalitet, der kan holde til måske 40.000-60.000 km årligt, så styr uden om Kia Rio. Ikke fordi den virker "kvalitetsløs", men så gedigen forekommer den altså heller ikke at være, at man tiltror den dyr-bil kvaliteter og holdbarhed. Og skal man dagligt sidde mange timer bag bilens rat i forbindelse med jobbet og derfor ønsker høj komfort, ja, så skal man heller ikke vælge Rio. Ej heller hvis man jagter en spændende, fancy og super-velkørende bil. Så drop også koreaneren. Der ikke meget karneval over den Rio. Men, men... Er det en husholdningsbil, der skal bruges til relativt få kilometer i det daglige og måske en ferietur i ny og næ eller evt. til kortere pendler-ture, ja, så er det meget svært - og dumt - at styre uden om Kia Rio. En bil, der udenpå ligner størrelse Corolla, har klassens største bagagerum og i kabinen plads midt mellem en Polo og en Golf. Og samtidig til en pris, der får en Skoda Fabia til at ligne en dyr bil. Man skal nemlig også medtage, at Rio til en startpris på 125.000 kr. ikke har en lille bovlam 1,1 liter motor men 81 slidsomme koreanerheste. Godt nok trukket ud af en kun 1,3 liter stor motor men altså med solid power. Selvfølgelig er sejtrækket med et drejningsmoment på 120 Nm ved 3000 omdr. ikke til rappe 5. gears-overhalinger, men så kan man jo blot geare ned, for når ellers maskinen får lov at snurre hurtigt, bestiller den en masse. Endda uden at blive uøkonomisk. Det officielle forbrugstal er 15,2 km/l, og under testen klarede den 13,1 km/l. Sammenlignet med andre lige så træk-dygtige 1,3 motorer er det faktisk ganske pænt. Til gengæld er flere af dem mere støjsvage end Kia Rio-maskinen. Her mærker - eller rettere hører - man, at Rio er en lavprisbil, hvor den sidste støjdæmpende indsats er sparet væk. Men igen, hvis man ikke kører specielt meget i bilen eller specielt hurtigt på motorvejen, er det ikke et problem. Det bør blot nævnes, at motorstøjen bliver mere og mere påtrængende, når nålen passerer de 110 km/t. Bedre undervogn I forhold til forgængeren er køreegenskaberne og kørekomforten mærkbart forbedret. Undervognen er trimmet med forstærkninger, kraftigere bøsninger og stabilisatorer, så Rio leverer et sæt fornuftige køregenskaber, hvis eneste minus er en ret svag retningsstabilitet. Men det korrigerer man så for via det ret direkte styretøj, og taget under et må bilen betegnes som letkørt. Der er et udmærket udsyn, instrumentbordet er velindrettet og layoutmæssigt nydeligt. Kobling, speeder, rat og gear spiller godt sammen. Dog er selve gearskiftet ikke særlig betjeningsvenligt. Slasket er ordet. Selv langbenede personer sidder godt bag rattet, og førerpladsen tilgodeses også med ratjustering - desværre dog ikke i længderetningen. Bagi er pladsen som i de fleste andre i klassen - beskeden. Især kniber det med benpladsen, når der sidder folk foran på 180 cm eller derover. Til gengæld byder Rio på klassens største bagagerum. Det snupper 449 liter. På udstyrsområdet ser det fornuftigt ud. Nævnt er det højde-indstillelige rat, og desuden bør fremhæves to fine kopholdere, regulerbart førersæde, elrudehejs foran, fjernbetjent centrallås og elspejle. Og så er det nu, man spørger om aircondition. Ikke fordi man måske forventer det som standard i en lavprisbil (Rios direkte konkurrent til 5000 kr. mere, Hyundai Accent, har det dog), men hvad koster det som ekstraudstyr, hører man kunden spørge - og ser forhandleren lidt undskyldende oplyse: 15.000 kr. Det er der ikke noget billigt ved. Sikkerhedsudstyret med bl. a. fire airbags er bortset fra manglende trepunktsele ved midterpladsen i bagsædet ok, og en treårs garanti på mekanikken er fornem god. Til gengæld trækker det ned, at rustgarantien kun er seks år, så Kia-købere bør gardere sig med ekstra rustbehandling for nogle af de mange sparede penge på indkøbet.

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...