Arbejdsmarked

Støttekroner fører til fast job for ingeniør

Stifinderordning en fordel for arbejdsløs - og for hans nye firma

AALBORG:Det kan godt betale sig at tage en ung ingeniør ind i firmaet med støttekroner fra det offentlige. Ikke bare for ingeniøren, som kommer ud af ledighedens hængedynd, men så sandelig også for firmaet. Det har man konstateret hos KS Transportmateriel i Aalborg Øst, hvor datterselskabet KS Airport Service ligeledes har hjemme. Her har man i snart et halvt års tid haft den 34-årige Peter Leander Jensen i arbejde med 9000 offentlige kroner i støtte hver måned, og det er faldet så godt ud, at man nu går efter en fast ansættelse af ham. Industriel design Peter Leander Jensen blev færdig som ingeniør i juli sidste år på det første kuld inden for industrielt design, en uddannelse, der blev oprettet på Aalborg Universitet i 1997. - Uddannelsen er meget populær blandt de studerende, og da der ikke er mange steder i Nordjylland, hvor man umiddelbart kan bruge uddannelsen, så det skidt ud med at få arbejde, fortæller Peter Leander Jensen. Han var derfor vældig tilfreds med at få en chance via stifinderordningen, hvilket ikke mindst kom i stand, fordi KS Transportmateriel havde haft meget glæde af et samarbejde med universitetet omkring produktudvikling af en bagagevogn til lufthavne. Firmaet, der har eksisteret siden 1946 og i første omgang hed Klemm Service, beskæftiger 20 ansatte og fremstiller en bred vifte af produkter inden for internt transportmateriel lige fra simple rulleborde over bagagevogne til transportører og rullebaner. - Sammen med et hold studerende fra universitetets uddannelse i arkitektur og design arbejdede vi med produktudvikling af en ny type bagagevogn, hvor godt design skulle kombineres med god kvalitet, rationel fremstilling og nytænkning, oplyser salgsdirektør Claus Jessen fra KS Transportmateriel. Stifinder Han fortæller, at da arbejdet med den nye bagagevogn var overstået i universitetsregi, ville firmaet selv gerne arbejde videre med projektet. Derfor kom stifinderordningen og Peter Leander Jensen, der havde været med på holdet af studerende, ind i billedet. - Han har ikke bare arbejdet på fremstilling af en prototype af den nye bagagevogn, men også med andre opgaver såsom forbedring af eksisterende produkter og udvikling af nye. Sagen er, at den nye bagagevogn er så speciel, at den kræver store investeringer, inden den kan sættes i produktion, og da der også skal smør på brødet i den mellemliggende periode, arbejder vi selvfølgelig videre med vores eksisterende produktprogram, siger Claus Jessen. Han understreger, at firmaet i det hele taget har været glad for samarbejdet med universitetet, og selvfølgelig gælder det også ansættelsen af Peter Leander Jensen, som nu formentlig kan se frem til et fast job. Med i det hele Selv er Peter Leander Jensen ikke mindst glad for, at han har fået plads i et mindre firma, fordi det betyder, at han kan arbejde i bredden og skal tage vare på en hel række aspekter i forbindelse med udvikling og videreudvikling af produkter: - I store firmaer vil man ofte skulle koncentrere sig om en enkelt detalje, mens jeg kan være med i helheden og alligevel have alle muligheder for fordybelse. Samtidig kan jeg se tingene blive virkeliggjort, fordi beslutningsprocessen i et mindre firma er kortere. Jeg har også mulighed for at være med på værkstedet og tage fysisk fat på tingene, ligesom jeg er med i kontakten med leverandører, hvilket kræver samarbejde udadtil. Peter Leander Jensen er dermed en stærk fortaler for stifinderordningen: - Andre firmaer vil også sagtens kunne bruge ingeniørernes kompetencer. Derfor er det oplagt for dem at benytte stifinderordningen, hvis de ikke mener at have de nødvendige midler - selv om de måske dybest set ikke har råd til at lade være.