STOP op og stress af

Fire enkle trin kan afhælpe stress i hverdagen. Læs hvordan du slipper af med stress

Jens Skriver Steffensen,
Hvis du er tilbøjelig til overspringshandlinger, inden du går i gang med arbejdet, risikerer du at få stress. Modelfoto
Naturvidenskab 20. september 2011 00:00

Der kan være mange bolde der skal jongleres i hverdagen, og ind i mellem kan der være så mange at man mister overblikket. Har du det sådan skal du stoppe op og genvinde overblikket. Det skriver Alive.dk Bjarne Toftegård er stressekspert og viderebringer til Alive.dk, et redskab der kan hjælpe i de stressede situationer. STOP kalder han det. - STOP-redskabet kan bruges til at skabe overblik. Når du har 1000 bolde i luften, kan det være tilfældigt, hvilke bolde du griber. Så det handler om, at du er fokuseret og nærværende, så du får et bedre arbejdsmiljø og mindsker dit eget stressniveau, siger Bjarne Toftegård til Alive.dk De fire trin som STOP-redskabet er bygget op af tager blot få minutter at gennemføre, og jo oftere du bruger STOP-metoden, jo hurtigere går det. - Ved hjælp af STOP-redskabet kan du få ro på engang imellem. Det er et afhjælpende og forebyggende redskab i forhold til stress, men det kan ikke stå alene. Det er ét redskab, men jo mere stresset man er, desto sværere er det at koncentrere sig om sine daglige opgaver, siger Bjarne Toftegård om STOP-redskabet til Alive.dk De fire trinTrin 1: Stop op: Du skal stoppe op hver gang, du skal lave noget andet. Hvis du trænger til en pause, er ved at miste overblikket eller bliver forstyrret bør du også stoppe op. Trin 2: Træk vejret: Tæl til otte, mens du trækker vejret ind, til fire mens du holder vejret og mes du ånder ud igen tæl da også langsomt til fire.Gentag øvelsen op til ti gange, og lav også gerne strækøvelser. Især hvis du har et stillesiddende arbejde. Trin 3: Observér: Mærk efter, hvordan du har det fysisk og psykisk. Har du det godt? Se dig omkring. Hvad sker der omkring dig? skab overblik. Trin 4: Planlæg: Fokuser på hvad du skal lave. Lav en liste med det du skal, kan eller har lyst til at gøre. Skriv også små ting som pauser, spisning eller snak med kollegerne. Gennemgå listen og vælg de ting du føler er vigtigst ud. Og så så igang. Hvis du føler at du igen er ved at miste overblikket bør du gentage alle fire trin.

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...