Stop prestige-projekterne

INFRASTRUKTUR:Politikerne i Aalborg Kommune og Nordjyllands Amt fortæller ofte om vigtigheden i at tiltrække og fastholde arbejdspladser i området. Det er dog meget begrænset, hvad der i praksis bliver gjort. Et af de vigtigste krav, der skal være opfyldt for at kunne drive virksomhed i Aalborg, er at infrastrukturen er i orden. Det skal være hurtigt og billigt at rejse til København, London, osv. Hvis Aalborg vil tiltrække og fastholde virksomheder, der har ambitioner om at vokse sig store og dermed skabe mange arbejdspladser, så er det tvingende nødvendigt at dette forbedres. Nordjylland er vel efterhånden den region i Danmark, der er dårligst forbundet med udlandet. Hvis man skal til London, er man nødt til enten at flyve til København eller køre til Århus. Både Århus og Billund lufthavne har flyvninger til en lang række udenlandske lufthavne. De nordjyske kommuner ejer Aalborg Lufthavn. Hvorfor går ejerne ikke ind og påvirker udviklingen af lufthavnen, så der arbejdes målrettet mod at skabe flere internationale ruter til fordel for det nordjyske erhvervsliv? En lille del af de 400-600 mio kr, som musikhuset kommer til at koste, kunne vel med langt større nytte være anvendt på at forbedre Nordjyllands forbindelser til udlandet? Mange ville sikkert også have foretrukket at pengene til den nye store fine lufthavnsterminal i stedet havde været brugt til de nødvendige forbedringer af den eksisterende – og en mere aggressiv investering i at få flere ruter til Aalborg? Jeg driver selv virksomhed i Aalborg. En lille virksomhed med ambitioner om at vokse sig stor. Allerede nu har vi månedligt rejser til London, og vi vil snart påbegynde regelmæssige rejser til andre europæiske lande. Det besværliggør og fordyrer rejserne meget, at vi ikke kan flyve direkte fra Aalborg, og med tiden vil det være en medvirkende faktor til at afgøre, hvor i Danmark vores hovedkvarter skal ligge. Jeg vil tro, at mange andre virksomheder regelmæssigt har lignende overvejelser, og at mange firmaer bliver tvunget til at flytte fra Nordjylland, hvis de seriøst ønsker at vokse. Aalborg Lufthavn bør også omdannes til en "billig" lufthavn for at kunne tiltrække Sterling, Maersk, Nordic Airlink, Ryan Air, osv., som alle foretrækker at operere fra de lufthavne, hvor afgifterne er lavest. Jeg vil tro, at der ved en sænkelse af afgifterne i Aalborg Lufthavn kan skabes basis for mange nye ruter til udlandet (og København) til stor glæde både for de nordjyske virksomheder og almindelige turister. De nordjyske politikere kan selv træffe denne beslutning. I en tid, hvor Nordjylland dagligt mister arbejdsplader, som der ikke er stort håb om bliver genvundet, og som der heller ikke fra politisk side gøres meget for at genskabe, må det være oplagt at forsøge at forbedre de grundlæggende vilkår for nordjyske virksomheder ved at omdanne Aalborg Lufthavn til "billig" lufthavn og tiltrække flere udenlandske ruter til europæiske byer.