Journalistik

Stor bøde til Se og Hørs chefredaktør

Skal betale 100.000 plus stor bøde

KØBENHAVN:Ugebladet Se og Hør overtrådte straffeloven, da det bragte krænkende paparazzifotos af en kendt tv-vært. Chefredaktør Henrik Qvortrup blev torsdag af retten på Frederiksberg idømt 20 dagbøder á 1000 kroner, og oveni skal han betale 100.000 kroner i godtgørelse for tort. Offeret var Andrea Elisabeth Rudolph, der blandt andet har arbejdet som vært på Radio 100FM og som vært i tv-programmet ¿Vild med dans¿. Hun havde krævet det dobbelte i erstatning. Ugebladet bragte fotos, som var taget med telelinse, af Rudolph, i klitterne nær hendes sommerhus. Hun var højgravid og var kun iført en bikiniunderdel. Fotograferingen skete uden hendes samtykke. Se og Hørs chefredaktør, Henrik Qvortrup, er ifølge Se og Hørs hjemmeside så utilfreds med dommen, at han vil tage sagen i landsretten. - Jeg har læst dommen, og Se og Hør anker den. For mig er det afgørende, at billederne blev taget på en offentlig strand en højsommerdag, men det er dommeren på Frederiksberg jo tydeligvis ikke enig i. Nu må landsretten så vurdere sagen, siger Henrik Qvortrup. /ritzau/