Stor fidus i lille motor

Opel Astra 1,4 et godt eksempel på, at mindste motor i en modelserie kan være det bedste valg

Biler 12. december 2004 05:00

Selv sælgere i bilforretninger har sjældent ret meget positivt at sige om en bilseries mindste motor, og selv om de selvfølge af indtjeningsmæssige årsager hellere vil sælge de dyrere varianter med større motor, kunne de da i det mindste godt tale pænt om de små maskiner. Men det gør de - og mange bilkøbere med - kun sjældent: "1,4 liters motor i en ny Astra"... Jamen, går det nu? Jo, det gør. Både hos Opel og en række andre bilfabrikker får man i dag en masse saft og kraft trukket ud af forholdsvis små maskiner - så meget at man som bilkøber absolut bør tage dem med i overvejelserne. Om ikke andet så for at få en billigere model og samtidig spare brændstof. Opel Astra 1,4 er et rigtigt godt eksempel på, at man udmærket kan vælge modellen med mindste motor. En kompetent 1,4 liters på 90 heste. Lad os nu først tage det med fartpræstationerne: Hvem kan ikke klare sig med en topfart på lige under 180 km/t og 0 til 100 km/t på 13,7 sekunder. På papiret ser drejningsmomentet på 125 Nm ved 4000 omdr. jo bestemt ikke imponerende ud, men i praksis opleves motoren mere smidig og kraftfuld end de opgivne værdier - og så er det jo heller ikke forbudt at bruge gearstangen, hvis f. eks. en overhaling skal gå lidt tjept. Og tilmed kan man i den situation glæde sig over et udmærket gearskifte. 1,4-motoren er repræsentant for en helt ny generation af Opel-motorer kaldet Twinport med et specilet indsprøjtningssystem, der bygger på to indusgningsrør til hver cylinder. Resultatet af den avancerede teknik er lavere forurening og mindre brændstofforbrug, men helt så økonomisk som Opel anfører oplevede jeg ikke motoren. Ifølge fabrikken kører den 15,9 km/l i snit, men det forekomemr urealistisk. Under testen klarede den fornuftige 13,2 km/l. Test-Astra'en, som vi tidligere har prøvekørt i 1,6-udgaven, var 1,4 Limited til 218.000 kr. Flot udstyret på komfortsiden med bl. a. aircondition på sikkerhedssaiden seks airbags. Men det er et minus at bilen er uden ESP. Uforståligt at Opel ikke har udstyret alle Astra-modeller med dette system, som i de billigste varianter kan tilkøbes for 15.000 kr.

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...