Boligøkonomi

Stor interesse for at kende salgspriser

Ny boligportal viser, hvad huse rent faktisk bliver solgt til

én ting er udbudsprisen - den egentlige salgspris noget ganske andet. Og dén er vi meget interesseret i at kende.Arkivfoto: Søren Schnoor

én ting er udbudsprisen - den egentlige salgspris noget ganske andet. Og dén er vi meget interesseret i at kende.Arkivfoto: Søren Schnoor

AALBORG:Boligmarkedet er under forvandling, og danskerne ønsker at vide, hvad boligerne faktisk sælges til i det område, hvor de selv bor eller søger bolig. Det kan man konstatere på den nye boligportal www.nesto.dk, hvor over 14.000 danskere har tilmeldt sig som brugere inden for de første tredive dage. Boligportalen adskiller sig fra andre ved, at man kan se de faktiske salgspriser på boliger, der er solgt i samme område, man som boligkøber eller -sælger er interesseret i. Helt ned på gadenavn og nummer. - Vi er fuldstændig overvældet over interessen for vores boligmedie. Vi har ikke brugt en krone på annoncering, men mange kræfter på at sprede budskabet efter mund-til-mund metoden. Det viser, at mange boligkøbere gerne vil orientere sig om de faktiske markedspriser i stedet for udbudspriser og gennemsnitspriser ved at se, hvad de konkrete boliger i området er handlet til, siger iværksætter og stifter af nesto.dk Martin Federspiel. Ideen med portalen er, at den boligsøgende opstiller ønsker og får tilsendt boligtilbud, som matcher. Og det er en rigtig god måde at begynde sin boligsøgning på, mener formanden for Foreningen af Danske Interaktive Medier (FDIM): - Denne form for skræddersyede henvendelser vil vi fremover se meget mere af på nettet. Virksomheder som kan hjælpe brugeren i sin søgen på boligmarkedet, eller et hvilket som helst andet marked, hvor udbuddet er stort og efterspørgslen begrænset, vil stå langt stærkere i konkurrencen, siger Christian Peytz, formand for FDIM og direktør i webbureauet Peytz & Co. Fremtidsforsker Anne-Marie Dahl, som har undersøgt forbrugerens adfærd på fremtidens digitale boligmarked, er enig i, at der fremover vil være et marked for forbrugere, der ønsker et direkte medie til at skabe kontakten, der kan lede til det endelige køb: - Forbrugeren skal i dag gå meget igennem på nettet, før drømmeboligen er fundet. Det kan gøres mere simpelt. En af løsningerne kan være et medie, der gør det nemmere, billigere og mere gennemskueligt, når man skal købe eller sælge bolig, forklarer fremtidsforskeren.-junk