Stor interesse for videnskabslejr

Mange unge bruger gerne en uge af deres sommerferie på at blive klogere på naturvidenskabelige forhold.

1
Galleri - Tryk og se alle billederne.

En samling gymnasieelever - med hang til computere - er i dissa dage forsamlet på Aalborg Universitet, hvor de arbejder med udvikling af computerspil. Foto Martin Damgård

For andet år i træk har Ungdommens Naturvidenskabelige Forening inviteret gymnasie- og HTX-elever fra hele landet til en uges videnskabslejr på Aalborg Universitet, og interessen blandt de unge er stor. Sidste år var der plads til 48, men dobbelt så mange ansøgere, og i år har man måtte afvise 60 ansøgere, selvom antallet af pladser er sat op til 90. - Det er en imponerende interesse, synes den hovedansvarlige for videnskabslejren, datalogi-studerende Jasper K. Juhl. - Vi havde stor succes med vores intensive kursus i computerspiludvikling sidste sommer, og det var imponerende, hvad eleverne kunne nå at udtænke og producere på en uge. Det har også haft betydning for den store interesse, vi har kunnet mærke i år, vurderer han. Ud over sidste års emne, computerspil, handler det i år også om nanoteknologi. Deltagerne i Future Nano Week undervises og arbejder i grupper for at i ugens løb at konceptudvikle nye produkter baseret på nanoteknologi. På fredag skal et dommerpanel kåre vinderne af de bedste idéer til et nanoprodukt. - Deltagerne får mulighed for at arbejde med noget meget dyrt laboratorieudstyr til mange millioner kroner, og de kommer til at arbejde på tværs af fysisk, biokemi og biologi. Nanoteknologi er en utrolig tværfaglig disciplin, hvor etiske overvejelser spiller en afgørende rolle, siger Jasper K. Juhl. Netop det tror han, er grunden til at halvdelen af kursets deltagere er piger. Bevægelse styrer De deltagere, der har valgt kurset i at udvikle computerspil, skal i år arbejde med spil, hvor bevægelse styrer spillets gang. - I år bruger vi kameraer, der registererer spillerens bevægelser, som erstatning for et keyboard eller joystick. Deltagerne skal finde ud af, hvilke spil, der giver denne teknologi mening. Også spiludviklernes resultater skal vurderes af et dommerpanel nu på fredag. Det består blandt andet af folk fra Hitman-skaberne IO Interactive og fra spiludviklingsfirmaet Runestone Game Development. Alt arbejde og undervisning i videnskabslejren er frivilligt og ulønnet og udføres af folk fra Ungdommens Naturvidenskabelige Forening. Først og fremmest universitetsstuderende indenfor nanoteknologi, datalogi, spilprogrammering og Arkitektur & Design.