Stor plads til små penge

Fiat har i weekenden premiere på ny Panda-model til priser fra 120.000 kr.

LISSABON:Fiat har mestret kunsten at bygge små, praktiske køretøjer siden 1930érne, hvor Italien blev styret af en lille tyk mand med navnet Mussolini. Italienerne blev sat på hjul med den lille Fiat 500 Topolino og den seneste kreation fra den italienske fabrik er den nye Panda. De fleste danskere forbinder nok Fiat Panda med de små udlejningsbiler, som kører rundt på feriestederne i Sydeuropa. Med solbrændte turister bag rattet har de simple biler gjort nytte siden starten af 1980erne. Og år efter år har den lille Panda fragtet solhungrende nordboer rundt på turistøer og det uden nogen særlige konstruktionsmæssige ændringer. At man ikke har set den lille italiener herhjemme har den indlysende årsag, at bilen ikke har været markedsført de sidste ti år og det sted, hvor der i dag holder flest eksemplarer af modellen, er nok hos landets autoophuggere. Men tilbage til nutiden og præsentationen af bilen i Portugals hovedstad Lissabon, hvor den indre by syder og bobler af Fiat. Den italienske fabrik har sat alle sejl til i forbindelse med lanceringen af den nye minibil, der allerede i denne weekend har premiere hos de danske forhandlere. Forleden var 500 europæiske motorjournalister rejst til Lissabon for at se og prøve den nye bil, som kommer på et tidspunkt, da Fiat er ude i en veritabelt økonomisk stormvejr. Overalt vejrer flagene med reklamer for den nye bil. Som små bier sværmer journalisterne omkring den nye bil. Alle er vi spændte på denne bil. Er den god nok til at kunne bidrage til rekonstruktionen af fabrikkens økonomi, og kan den stå distancen i forhold til de andre minibiler på markedet? Bilen blev vist første gang i Geneve i foråret. Den blev præsenteret under navnet Gingo og bilverdenen undrede sig derfor ikke særlig meget, da det nogle måneder efter forlød, at produktionen af Fiat Panda skulle indstilles efter 23 trofaste år. Godt nok solgte bilen stadigvæk fint i flere sydeuropæiske lande og i hjemlandet Italien. Men sikkerhedsmæssigt var den simple konstruktion langt fra dagens standard og turisterne i dag vil alligevel hellere køre Fiat Punto med aircondition. Nekrologerne var trykt Men dødsdommen over Panda skulle vise sig ikke at vare længe. I virkeligheden nåede nekrologerne over Fiat Panda kun lige akkurat at blive trykt i hele Europas bilmedier, da Fiat i 11. time besluttede, at bilen alligevel skulle døbes Panda. Et truende sagsanlæg fra Renault, som mente at det oprindelige navn Gingo lød som Twingo var for meget for den kriseramte italienske fabrik. Et nyt navneskilt blev smækket bag på bilen og alt reklamemateriale blev lavet om. Og nu skal varen så sælges. Fiats direktør Gianni Coda ser lidt træt ud, som han sidder der på podiet under pressemødet, mens han svedende fortæller om den nye Fiat Panda. Alle journalister har fået besked på, at spørgsmål om den økonomiske krise ikke er velkomne. Tydeligvis en instruks fra den lidt famlende direktion, som på det seneste var været skiftet ud med svingdørshastighed. Men økonomisk nedtur eller ej, så bliver jeg alligevel mere og mere overbevist om, at Fiat denne gang har fat i den lange ende. Back to basic I modsætning til den større Stilo, som blev udviklet som en kopi af VW Golf, så har italienerne denne gang satset mere på det de er virkelig gode til: Nemlig at lave rummelige og praktiske småbiler til fornuftige priser. Biler som Topolino, 500, 127 og Uno er blevet ikoner, som Fiat havde stor succes med. Designmæssigt har Fiat valgt den sikre løsning. Den lidt kasseformede bil er alligevel ikke uden charme og med de standardmonterede tagrælinger er der lidt MPV og firehjulstrækker over den lille Panda. Fiat Panda er en vaskeægte minibil, afslører målene. Længden og bredden er næsten som en Suzuki Wagon R, men den er noget lavere. Alligevel tilbyder den faktisk plads til fire voksne i kabinen. Mine 181 centimeter sidder godt på forsædet og minsandten om jeg ikke også kan finde plads bagi. Og bilen har fem døre. Foran har man udsigt til et pænt og velordnet instrumentpanel. Siddepositionen er høj, så man har et godt overblik over trafikken. Den højtplacerede gearstang sidder lige i øjet. Og gearskiftet er noget af de bedste, vi har set fra Fiat. Sæderne passer også til store skandinavere. De skal dog helst ikke være hærdebrede bodybuilder-typer, Panda er nemlig kun 158 centimeter bred. Det gælder også finish og kvalitetsindtryk. Bevares, her er hård plast og synlige svejsninger i rå mængder. Men kan man leve med det upolerede look, virker alting solidt og tillidsvækkende. Lille bagagerum Bagagerummet på omkring 200 liter tager ikke pusten fra nogen. Det er 100 liter mindre end Suzuki Wagon R. Så selv om bilen i teorien kan bruges som transportmiddel for den lille familie på ferien sydpå, så er en tagboks en nødvendig løsning. For 3.000 kr. ekstra fås splitbagsæde, der samtidig kan skydes frem og tilbage alt efter behov. Men det bagsæde burde altså være standard. Kørselsmæssigt tilbyder bilen fin komfort i byen. Fjedrene er bløde og sorterer dermed de fleste ubehageligheder væk. I snævre sving krænger bilen voldsomt, og det tager noget af fornøjelsen. Den bløde undervogn og de små 13"-hjul med høje dæk har formentlig en del af skylden. Styretøjet kender vi fra Punto. Det er elektrisk og ved et tryk på en knap kan selv ældre damer dreje rattet med en lillefinger. "City-funktionen" gør nemlig styretøjet ultralet. Motorudvalget er til at overse. Indtil starten af næste år, hvor den lille 1.3 liters dieselmotor med 70 hk kommer på banen, er det den velkendte 1.2 liters enhed med 60 hk, der skal trække Panda. Efter de første kilometer i Lissabon at dømme, så følger bilen nemt med trafikken. Og lydniveauet er behageligt lavt, så man behøver ikke at være en højtråbende italiener for at føre en samtale under kørslen. Men skal bilen bruges til længere ture og måske transportere familien rundt i landet, så er det værd at vente på dieselversionen. Den trækker fornemt fra lave omdrejninger og er helt lydsvag. Også kører den altså 23,3 km/l i forhold til benzinversionens 17,9 km/l. Merpris for at køre diesel: 30.000 kr. Prisen for basisversionen på 119.998 kr. er ikke noget deciceret slagtilbud, men omvendt kan den gældstyngede bilfabrikant jo heller ikke forære tingene væk. Til gengæld har Fiat forsynet bilen med ganske lang liste over standardudstyr: Fjernbetjent centrallås, integreret cd-afspiller med fire højttalere og fire airbags er ikke normen hos konkurrenterne. Manuel aircondition kan købes for 9.000 kr. Fra starten af næste år fås bilen med antiudskridningssystemet ESP. Det vil koste i omegnen af 5.000 kr. Ønskes gardinairbags fås det på ekstraudstyrslisten til 2.000 kr. Fiat Panda kunne godt gå hen og blive begyndelsen til nye og mere positive tider hos Fiat. Under alle omstændigheder er det et godt alternativ til en koreanerbil og så er den ikke uden charme. Man får lyst til at omfavne den ligesom dens udrydelsestruede navnebror fra dyrenes verden.