Stor, større, Espace

Hidtil har eneste mulighed for at købe en Renault Espace været at importere den fra udlandet. Men nu markedsføres den fjerde generation af modellen for første gang i Danmark

Biler 20. april 2003 08:00

Om det var Renault eller Chrysler, der i 1984 kom først med at introducere MPV begrebet i bilverdenen, får man formentlig aldrig svaret på. Men fakta er i hvert fald, at 1984 var året, da Chrysler lancerede sin Voyager og Renault sendte Espace på gaden. Hvor Voyager siden har fået et solidt tag i bilkøberne "over there" har Renaults flagskib sat sig som den førende i MPV-segmentet i Europa. Samlet set er der i Espaces'ens levetid rullet 870.000 biler af samlebåndet på Matra fabrikken i Frankrig. Nogen egentlig forklaring på, at bilen indtil nu ikke har kunnet købes i Danmark kan folkene hos Renault Danmark ikke give. Et kvalificeret gæt må være, at den simpelthen har været for dyr. At bilen nu introduceres i Danmark i to versioner, Espace og Grand Espace er ikke et udtryk for, at man hos Renault forventer, at danskerne pludselig har fået lyst til at hive minimum 470.000 kroner op af lommen for den billigste version med en 2.0 liters benzinmotor, mens prisen for den dyreste model Grand Espace Privilége 3.0 dCi er 750.000 kroner. Faktisk forventer produktchef for Renault Danmark, Peter Birkebo, kun at sælge omkring 75 Espace på hvide plader om året - samt det dobbelte antal på gule plader. Ekstra lang Espace fås i to versioner. En almindelig på 4,66 meter og Grand Espace på 4,86 meter. Begge modeller leveres som standard med fem sæder, og der er mulighed for at købe to ekstra sæder. Udstyrsprogrammet kommer i tre versioner, Autenthique, Expression og Privilége. Selv den billigste udstyrsvariant Autenthique er langt fra noget skrabet bekendtskab. 16 tommer fælge, automatisk parkeringsbremse, aircondition med separat betjening i venstre og højre side, opvarmede sidespejle, opvarmede forsæder, elopvarmet sprinklervæske og fjernbetjent cd anlæg er standard. Sikkerhedsmæssigt er Renault vanen tro også helt fremme i sandalen. To front airbags, to sideairbags samt airbaggardiner er standard. Går man modellen op og vælger en Expression, der koster 25.000 kroner ekstra, bliver man som fører blandt andet begunstiget med de såkaldte kaptajn-forstole. Vælger man den dyreste version, Privilége, er der blandt andet dobbelte xenon forlygter, alcantara indtræk, cruicecontrol og 17 tommer alufælge at glæde sig over. Nok at vælge mellem Også på motorsiden er der nok at vælge imellem. Tre benzinmotorer på hhv 2.0 16V, 2,0 16 V turbo og en 3,5 liters V6'er. Dieseludgaverne kommer ligeledes i tre varianter. 1,9dCi, 2,2 dCi, 3,0 dCi. Mest interessant er designet og de muligheder som bilen giver for fleksibel indretning. Forstolene kan vendes, således at man får det Renault kalder et konferencerum. Kan man nænne at bruge bilen til at køre gammel skrot på genbrugspladsen, kan sæderne tages ud og man får et regulært varerum på 3,2 kubikmeter for Espac'ens vedkommende og 3,7 kubikmeter, hvis man vælger den lange version. Nøgleordene for designet af Espacen har blandt andet været lys, luft og glas. Og det er der masser af i bilen. Bilen fås blandt andet med et tredelt glastag på hele 2.16 kvadratmeter. Sammen med bilens øvrige glasareal giver det samlet et glasareal på 7,42 kvadratmeter glas. Vi havde mulighed for at prøvekøre Espace med hhv. 2.0 liters turbobenzinmotor og 2.2 liters dieselmotor - begge positive oplevelser, dog med dieselen som den favorit. Den yder 150 hk og et drejningsmoment på 320 Nm ved 1750 omdrejninger i minuttet og er den motor, man hos Renault forventer at sælge flest af, ikke mindst i varevogns-segmentet. Selv om Espacen er mellem 4,66 og 4,86 meter lang og har en vægt på mellem 1700 og 1900 kilo føler man bag rattet en lethed, som var det en langt mindre bil man manøvrerede rundt med. Selv på de små snoede veje på Midtsjælland, der lagde asfalt til prøvekørslerne, virkede den store Espace letkørt og med en behagelig affjedring og et stramt styretøj. Udsynet fra førersædet kan man heller ikke klage over. Den markante og meget store frontrude giver et glimrende udsyn. Faktisk var der kun en enkelt ting, der måske var en anelse skuffende ved Renaults flagskib, og det er kvaliteten af plastic'en, eller måske rettere udseendet. Den mørke, hårde og blanke plastic som findes på instrumentbordet, virker simpelthen for billig, når man minimum er oppe at give 470.000 kroner for en Espace på hvide plader.

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...