Storcentre trækker masser af kunder.

Virksomhedsøkonomi 1. oktober 2002 08:00

København, fredag /ritzau/ --- ---- ----- ------ ---- Grafik følger --- ---- ---- ---- ----- --- De danske storcentre vader i succes. Der bliver flere og flere af dem, omsætningerne stiger, og der investeres på livet løs. Det konkluderer det private konsulentfirma, Institut for Center-Planlægning (ICP), blandt andet på baggrund af nye tal, som offentliggøres i starten af denne måned. Alene i løbet af sidste år øgede storcentrene deres omsætning med samlet 7 procent, og dermed nærmer den samlede omsætning sig hastigt 40 milliarder kroner årligt. Ifølge ICP svarer det til, at centrene har erobret en femtedel af den samlede detailomsætning i Danmark. Tallene stammer fra instituttets nyeste analyse af Danmarks 100 største butikscentre, hvilket vil sige storcentre på mere end 5000 kvadratmeter, og de viser, at danskerne i stadigt stigende omfang dropper butiksgader og bymidter til fordel for storcentrene. Og tendensen vil fortsætte, spår administrerende direktør i ICP, Per Nyborg. - Der er tre nye storcentre undervejs i form af Ro's Torv i Roskilde, Bruun's Galleri i Århus og Fields i Ørestaden. Samtidig er der en udvikling henimod mere koncentration i centre og store byer, siger han. Per Nyborg forventer, at centrene i løbet af den nærmeste fremtid vil tage yderligere fem procent af detailomsætningen. På lidt længere sigt gætter han på, at den vil stabilisere sig omkring 30 procent, altså en meromsætning på rundt regnet 20 milliarder kroner. Detailhandelekspert Bruno Christensen forklarer succesen med danskernes begejstring for det, man inden for branchen kalder "one-stop-shopping" - parkeringsplads der giver adgang til alle udvalgsforretninger på en gang. - Samtidig har vi også i Danmark et klima, der giver centrene en væsentlig fordel. Det er jo rart, at man som kunde kan shoppe indendørs, mens det regner og blæser uden for, siger han. Men centrene er ikke lutter jubelhistorie. Udviklingen har betydet, at især udvalgsbutikker som eksempelvis skobutikker, tøjbutikker og radio-tv butikker har samlet sig i centre og større bymidter, og både Bruno Christensen og Per Nyborg peger på, at det skabt døde huller på landkortet. - Der har aldrig været lavet undersøgelser af, hvad det har betydet for forretningslivet i især de mindre byer, men vi konstaterer i stigende grad tomme lokaler og generationsskifteproblemer i butikkerne i de mindre byer, og den udvikling vil formentlig tage til, siger Per Nyborg. I både Sverige og Norge har centrene taget omkring 30 procent af detailomsætningen - i USA er det 50 procent. Men så stor en andel vil de danske centre aldrig opnå på grund af en tættere bystruktur i Danmark, forudser Per Nyborg. I dag er storcentrene på ingen måde ligeligt fordelt i landet. 45 procent af centrene og omkring halvdelen af det samlede udlejningsareal er placeret i Hovedstadsregionen med Hundige Storcenter og City 2 i Taastrup i front rent omsætningsmæssigt. Men fælles for centrene er, at når de inddeles på amter, så tager samtlige del i salgsfremgangen. I bunden ligger Sønderjyllands og Ribe Amt med en fremgang på tre procent, mens den absolutte topscorer er København/Frederiksberg, der har oplevet en stigning på 18 procent. En medvirkende årsag til fremgang i Storkøbenhavn er naturligvis Fisketorvet, der den 10. oktober kan fejre to års fødselsdag. Og det er to år, som er gået ud over al forventning, fastslår centerchef for Fisketorvet Shopping Center Nils-Erik Winther. - Vi er en succes, siger centerchefen bramfrit og gentager det for at understrege, at det ikke bare er ordskvalder. Centret har et driftsoverskud på 71 millioner kroner, omsætningen rundede 1,2 milliarder kroner i løbet af første kalenderår, selv om det tal ifølge den oprindelige målsætning først skulle have været nået i løbet af to til tre år, og salget fortsætter med at stige. Den seneste omsætningsopgørelse viser, at salget i de centrets 112 butikker fra januar til august i år ligger 8 procent højere end for samme periode sidste år. - Vi trækker folk fra hele hovedstadsområdet, og den kombination af at være et citycenter og et regionalt center på samme tid, det har fra starten været grundlaget for, at der var en succes i støbeskeen. Vores placering er optimal, fastslår Nils-Erik Winther. Centret har i dag udlejet 94 procent af de 35.000 kvadratmeter, og ligger dermed meget tæt på ejerens, hollandske Rodamco, målsætning om, at tre procent skal være ledig for at kunne bevare dynamik i forretningsudskiftningen. Den målsætning skal centret nok nå - også selv om en nyt kæmpecenter snart vil opstå under navnet Fields i Ørestaden med 65.000 kvadratmeter. - Hvis Fields vil trække kunder fra så store egne, som der er lagt op til, så bliver der plads til os begge. Men under alle omstændigheder har vi et stort forspring, og vi skal i hvert fald nok klare konkurrencen, siger Nils-Erik Winther. /ritzau/

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...