Store følelser i sendefladen

Nikolaj og Julie skal erstatte Rejseholdet i kampen om søndagsseerne

24. september 2002 08:00

Der er ikke noget at sige til, hvis landets præster kommer til at høre navnene Nikolaj og Julie ofte ved døbefontene det næste års tid. De to navne har nemlig udsigt til at blive eksponeret kraftigt i den bedste sendetid fremover - søndag klokken 20.00. Fra på søndag, 29. september, har Danmarks Radio premiere på dramaserien "Nikolaj og Julie", som skal prøve at gøre Rejseholdet kunsten efter og få seere i milliontal til at flokkes omkring billedrøret. Men hvor drabschef Ingrid Dahl og kollegerne jævnligt var udsat for grove løjer, bliver det idel lykke fremover i sendefladen om søndagen. For Nikolaj og Julie er en kærlighedshistorie - tilsat babyvræl, sure forpligtelser og et par småkedelige advokater. - Vi er ovre i noget á la filmen Italiensk for Begyndere - i dét, der nu om dage hedder feel-good genren. Den handler om dét, vi alle enten har været igennem eller sandsynligvis skal igennem, forklarer dramachef Ingolf Gabold fra Danmarks Radio. De to bærende figurer bliver spillet af Peter Mygind og Sofie Gråbøl, der bliver plaffet ned af Amors pile omgående, da de møder hinanden. Snart har de barn, villa og ligusterhæk, men også mere og mere bøvl med at vedligeholde kærligheden. - Nu om dage skal folk hele tiden vælge og prioritere, og det er ikke lige let for alle. Det er noget af dét, stykket handler om, fortæller seriens producent Piv Bernth, der siger, at Danmarks Radio gerne har villet skifte genre, så der ikke altid er kriminalkommissærer eller taxachauffører med i søndagsserierne. - Jeg tror, det er vigtigt, hvis vi skal fastholde seerne, at der hele tiden sker noget nyt, siger hun. Udover Peter Mygind, der i serien er reklamemand, og Sofie Gråbøl, som arbejder på et advokatkontor, har Jesper Asholt, Sofie Stougaard, Dejan Cukic og Therese Glahn de andre fire store roller i Nikolaj og Julie, der er skrevet af Søren Sveistrup, som senest har lavet tv-serien Hotellet for konkurrenten TV 2. Foreløbigt har Danmarks Radio planlagt 18 afsnit af den nye serie - ni i efteråret og ni til foråret. Men det var kun, fordi dramachef Ingolf Gabold selv overttog som producent af tv-serien, mens journalisterne i Danmarks Radio strejkede. - Serien ligger ikke klar på forhånd, og det betyder, at vi kan ændre i den hele tiden, og at forfatterne og skuespillerne hele tiden kan komme med input, siger Piv Bernth. Kendingsmelodien til den nye serie er lavet af 28-årige Tim Christensen, som de seneste år har været solo, men inden da var forsanger i Dizzy Mizz Lizzy.

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...