EMNER

Store penge i magelighed

Dovne forbrugere kræver tid, og den vil erhvervslivet gerne sælge dem i form af flittige husholdningsrobotter. Honda forventer, at omsætningen vil blive større end på deres bilsalg

AALBORG:Der ligger en guldgrube og venter på de virksomheder, som tør satse på robotter, der kan hjælpe til i de små hjem. Det største potentielle marked for robotteknologi findes nemlig lige nu hverken i industrien, forsvaret eller i underholdningsbranchen. Det findes derimod i vores trang til magelighed og i alt det, vi ikke selv gider ordne i stuer, børneværelser, køkkener og haver. - Robotterne mangler at gøre deres indtog indenfor hjemmets fire vægge, så det er utvivlsomt her, der her kan tjenes store penge for robotproducentere og forhandlere, siger sekretariatschef på Robocluster, der ligger i Odense og er Danmarks eneste erhvervsfremmecenter for robotteknologi, Rune Larsen. Hans vurdering bakkes op af Allan Witt, der er direktør i engrosfirmaet Witt Hvidevarer. Firmaet har denne jul valgt at satse stort på en robotstøvsuger, der har været et enormt hit i USA, hvor der indtil videre er solgt et overvældende antal af den nye model. Modellen Roomba ligner den allerførste robotstøvsuger fra Electrolux, som har været på markedet i mange år til en pris på 12.000 kroner. Men i modsætning til forgængeren koster Roomba under 2000 kroner. Den tendens, spår mange, vil blive gældende for mange andre husrobotter. - Det betyder, at alle kan være med, og det er helt afgørende. Så snart, jeg fik nys om det her produkt, så slog jeg til. Det mest dyrebare, folk har i dag, er tid. Derfor var jeg klar over, at robotstøvsugeren ville blive et hit, fortæller direktør Allan Witt, der har haft støvrobotten i stalden siden oktober. Indtil videre vurderer han, at salget går strygende i de butikker, som har valgt at springe med på vognen. Men Allan Witt har også set de nye robotter, der står klar i kulissen, og han vil ikke tøve med at købe dem hjem i fremtiden. Blandt andet forestiller han sig, at den intelligente haverobot, der samler blade ind, vil kunne blive et stort hit herhjemme. Store firmaer satser Der skal imidlertid nok gøres god plads på lagrene, hvis Allan Witt vil kunne tilbyde de danske kunder hele udsnittet af de robotter, som vi vil se, de kommende år. Store robotproducenter lægger sig i øjeblikket i selen for at kunne satse stort på hjemmerobotterne. Det amerikanske firma "IRobot", som står bag Roomba-støvsugeren, har allerede det amerikanske forsvar som kunde, og det var også en robot fra "IRobot", der sidste år blev udvalgt til at udforske Giza-pyramidens uopdagede kamre. Når firmaet har valgt at bruge sine evner inden for robot-teknologi på at fjerne støv fra gulvet, skyldes det simpelthen, at det er her pengene ligger. Honda har også meldt ud, at firmaet forventer, at omsætningen på servicerobotter inden for en årrække vil overstige omsætningen på bilsalget. Husrobotter, der kan pudse vinduer, rydde op eller tage af bordet, vinder i stigende grad indpas i amerikanske hjem. Men den amerikanske forbruger er i dag ikke væsentligt anderledes end den danske, sådan som mange ellers længe har formodet. Derfor er der intet, der taler for, at robotterne vil blive holdt uden for døren i de danske hjem. - Der er intet, der tyder på, at vi stadig bør skelne så skarpt mellem den danske forbruger og den amerikanske. Derfor tror vi også på, at robotterne kan blive en succes i detailhandelen. Opfattelsen af at vi har fået mindre tid hersker også herhjemme, siger chefkonsulent Carsten Færge fra Retail Institute Scandinavia i Århus, der beskæftiger et bredt hold af eksperter i forbrugeradfærd og detailhandel. Danmark ikke med endnu Tager man det danske erhvervslivs briller på, er der imidlertid ikke så meget at juble over her og nu, når det gælder gevinster ved produktion af husrobotter. Danmark er stærke, når det gælder industrirobotter – ikke mindst i kraft af den enorme viden der er samlet på Robocluster Mærsk Mckinney Møller Instituttet på Syddansk Universitet i Odense. Men sekretariatschef på erhvervstiltaget Robocluster, der ligger i tæt forbindelse med Mærsk-instituttet, Rune Larsen, har ikke umiddelbart kendskab til danske kommercielle spillere på markedet på servicerobotter. - Det, vi laver, er styret af efterspørgsel. Derfor har vi ikke haft ret meget fokus på det område. Men jeg tror faktisk, at det vi kan her, hurtigt kan omsættes til den type robotter. Og vi er meget åbne for samarbejde med danske virksomheder, der tør kaste sig ud i det, siger han.

Breaking
Politi undersøger mistænkeligt dødsfald - en anholdt
Luk