Store prisforskelle på udskiftning af bilruder

Specielle miljø-foranstaltninger på værkstederne årsag til merpriser ved montering af nye ruder

Biler 9. marts 2003 07:00

Med foråret lige om hjørnet og udsigt til flotte dage med højt solskin er det tid til at få repareret de småskrammer bilen har fået gennem et langt efterår og en kold vinter. Blandt dem, der får mest travlt er de, der udskifter autoruder, hvad enten dette foregår på det autoriserede værksted eller hos en af de mange andre udbydere på markedet. Inden man beslutter sig for, hvem der skal have opgaven med at skifte ens forrude, er der grund til at sikre sig, at arbejdet bliver udført ordentligt. I nye biler er forruden nemlig en bærende del af bilens konstruktion og det er derfor vigtigt, at forruden monteres korrekt og omhyggeligt. Det handler simpelthen om sikkerhed. NordjyskeBiler foretog en lille pristest på indkøb og montering af autoruder hos landets mest benyttede autorudemontører, samt hos de autoriserede værksteder. Udgangspunktet var tre brugte biler: Peugeot 206, Ford Mondeo og Toyota Avensis. Opgaven lød på at montere en almindelig helfarvet forrude uden regnsensor, antenne og andet udstyr. Forudsætningen var desuden, at bilerne var så nye, at der ikke var problemer med rust og lignende og, at ruden derfor blot skulle monteres. Hos de specielle autoglasfirmaer, som eksempelvis DanGlas og Dansk Bilglas svingede priserne marginalt. Til en Peugeot 206 kostede det således omkring 2900 kroner for en ny rude inklusiv montering og moms. Billedet var det samme for forruden til en Ford Mondeo. Her kostede en forrude omkring 2800 kroner også inklusiv moms og montering. Lidt dyrere var det at skifte forruden i Toyota Avensis fra 2001, hvilket primært skyldtes, at man udover selve ruden også skulle købe et såkaldt kit sæt til ruden, der på de to andre simpelthen var en del af den leverede rude. Prisen for at skifte forruden i Avensis var omkring 4000 kroner begge steder. MobilGlas prismæssigt i midten. Skifter på stedet Taler man udskiftning af forruder er det ikke til at komme uden om det landsdækkende firma MobilGlas, der med en større flåde af montagebiler, kommer hvor kunden ønsker det og skifter ruden. De understreger dog, at deres primære marked er reparation af stenslag og ikke decideret udskiftning. Men er ruden alligevel gået i stykker, så skifter MobilGlas også den. Til en Peugeot koster forruden hos MobilGlas alt inklusiv omkring 3650 kroner, mens en ny rude til Mondeo'en er cirka 150 kroner billigere, nemlig 3500 kroner. Som det er tilfældet hos de andre selskaber er Toyota'ens rude den dyreste med en pris på 4728 kroner. Vælger man i stedet at få skiftet ruden på et autoriseret værksted kan prisen være en noget anden. Faktisk kan man komme ud for at betale, hvad der svarer til 25 procent ekstra for at få ruden monteret på et autoriseret værksted i forhold til det billigste alternativ i testen, Dansk Bilglas og DanGlas. Ford billigst Noget værkstederne blandt andet forklarer med, at de ruder de sætter i er originale, samt ikke mindst, at værkstederne har større faste omkostninger til specielle indretningspladser, hvor man sikrer, at der er den nødvendige udsugning af de miljøskadelige dampe som blandt andet limen afgiver. Således kostede det 3900 kroner at skifte forruden til Peugeot 206 på det autoriseret Peugeot værksted, og hos Toyota forlangte man 5200 kroner for at montere en autorude i en Avensis. Men billedet er slet ikke entydigt, for hos Ford viste det sig nemlig, at det autoriserede værksted var testens billigste. Var Mondeo'en således fra 2001 eller før slapman med knap 2600 kroner for en ny forrude, mens ejere af nyere årgange skulle af med knap 2900 kroner.

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...