EMNER

Store udsving i glæden

NORDJYLLAND:Det gør en kæmpe forskel om man er smed i industrien eller arbejder i en bank. I hvert fald når det kommer til, hvor glade vi er for at gå på arbejde. Generelt er danskernes arbejdsglæde stigende i disse år, men fremgangen dækker over meget store uligheder mellem de enkelte brancher og sektorer. - Det er noget, virksomheder bør være meget opmærksomme på og arbejde videre med, siger ledelsesudviklingschef i Dansk Industri Lars Meibom. Konsulentvirksomheden Ennova har sammen med Dansk Industri netop offentliggjort en analyse af danskernes arbejdsglæde. European Employee Index 2006 viser, at ansatte i den offentlige sektor er mere tilfredse og motiverede end ansatte i den private sektor på trods af strukturreformer. Hvis man sammenligner brancher er det imidlertid den private sektor, repræsenteret med pengeinstitutter og forsikring, der løber med sejren, mens maskinindustrien skraber bunden. Og det er i virkeligheden tankevækkende, at både industrien og transport-sektoren scorer så relativt lavt, mener chefkonsulent i Ennova Troels Wendelbo. En af forklaringerne kan være en begyndende overophedning, som betyder de ansatte må arbejde mere, men også, at virksomhederne ikke er opmærksomme nok. - De har ikke været gode nok til at fortælle eller synliggøre overfor medarbejderne, hvad de konkret gør for at gøre det sjovere at gå på arbejde, siger han. Lars Meibom mener derimod, at det mere er et spørgsmål om, at industrien har været i gennem svære tider, og at der derfor er en mere negativ indstilling. Han opfatter dog undersøgelsen som et godt grundlag at arbejde videre på, og understreger, at den generelle tilfredshed er høj. - Der er rum til forbedring af arbejdsglæden, og undersøgelsen siger noget om, hvad man som arbejdsgiver skal være opmærksom på, hvis man vil have mere tilfredse medarbejdere, siger han og nævner løn og jobindhold som oplagte ekspempler. Og der er ingen tvivl om, at det gør en forskel, når der bliver skruet op for arbejdsglæden på de danske arbejdspladser. Tilfredse medarbejdere er mere motiverede og tager større ansvar for deres arbejde. I den sidste ende betyder det mere tilfredse kunder og flere penge i kassen. - Samtidig er der en meget direkte effekt i form af, at medarbejderne bliver længere i virksomheden, siger Lars Meibom.