Storordre til Orskov giver 25 flere ansatte

Værftet skal totalrenovere dansk sandpumper og har også fået ny skotsk færgekunde

FREDERIKSHAVN:Samtidig med at seks ugers arbejdsfordeling netop i dag er overstået for Orskov Yards 126 timelønnede, har værftet fået så stor en opgave ind, at der er ansat yderligere 25 svejsere, skibsbyggere, rør- og maskinarbejdere. Det er totalrenovering af sandpumperen "Thor R", og også de første af i alt fire færger fra en ny kunde, et skotsk rederi, der oveni en i forvejen sæsonbestemt travl januar og februar måned skaber øget beskæftigelse på værftet. Rohde Nielsens 80 meter lange sandpumper "Thor R" stod efter en kollision i Grådybet ud for Esbjerg i september en måned på havets bund, inden den kunne hæves, så alt på skibet skal renoveres. Sandpumperen fik i første omgang hullet i skroget lukket i Esbjerg og blev slæbt til Frederikshavn i begyndelsen af denne måned, men forhandlingerne om arbejdet har trukket ud. - Det ville have været rart, om vi havde kunnet starte op på den allerede i november-december i stedet for, at arbejdet nu kommer oveni den travlhed, vi har i januar, men omvendt er det jo også dejligt, at have masser af arbejde at se frem til. Det er i den periode, pengene skal tjenes for en virksomhed som vores, siger værftsdirektør Jeppe Orskov. Totalrenoveringen af "Thor R" kommer til at strække sig over næsten fire måneder helt frem til slutningen af april, men foreløbig er den ekstra bemanding på 25 ansat på en otte ugers kontrakt fra 3. januar. De sidste dage før jul gav også værftet en ny kunde, det skotske rederi Orkney and Shetland Ferries Lmt. - Det er guld med en helt ny kunde. Ordren går på vedligehold af fire færger. Den første kommer i slutningen af februar, den sidste i marts og allerede i dag kommer endnu en sandpumper fra Rohde Nielsen til værftet til eftersyn, fortæller Jeppe Ørskov.. Fra januar til og med marts byder ordrebogen i forvejen på otte store færger, der skal til eftersyn og almindeligt vedligehold. Det er Fjordlines "Fjord Norway", Color Lines "Bohus" og "Peter Wessel", DFDS' "Dutschess" og "Thor Petunia", Scandlines "Thygo Brahe" og Mols Liniens "Mads Mols" og "Max Mols". - De næste tre måneder ser rigtig gode ude for beskæftigelsen, lyder det fra fungerende fællestillidsmand for værftets timelønnede, René Jørgensen. - Hvor mange flere ansættelser, det reelt kan blive til i løbet af perioden, ved jeg ikke helt endnu, men positivt er det, at der nu er godt med arbejde igen, siger René Jørgensen.