Biler

Storsnudet Mondeo

4
Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne.

Inden for er der gjort endegyldigt op med det stramme tyske look i dagens model og indført en mere appetitlig kabine med smækre former.

For en stund må de nyde det hos Ford. Efter uger med negativ presseomtale af den økonomiske krise, er mediernes koncentration for en stund rettet mod den nye Ford Mondeo, der fejrer sin verdenspremiere på næste uges biludstilling i Paris. Journalisternes interesse vil især dreje sig om det helt nye design, som markerer et endegyldigt farvel til den klassiske Ford med de firkantede former. Dermed kan politiassistenter, sælgere og store familiefædre glæde sig over, at de i fremtiden skal køre i noget, der ligner en kørende skulptur. Med en storsnudet front, der er hentet næsten direkte fra Iosis-konceptbilen, som skabte begejstring i 2005, til profilen, der til forveksling kunne minde om Alfa 159 Sportwagon. Der er også hentet inspiration hos den nye Ford S-Max, men for at undgå, at de konkurrerer om de samme kunder, er Mondeo en lav og sportslig skabning, samtidig med, at den stigende hoftelinje skaber dynamik - som en tiger på spring. Forfra imponeres man af de brede skuldre og de udstående skærme. Agterude er der en flot afrunding på bilen Amed lygter placeret vandret som på S-Max, og Alfa Sportwagon, i øvrigt. Ford ved også godt, at der skal lækkerier bag rattet til for at tiltrække nye og gamle kunder. Derfor har de gjort endegyldigt op med de stramme tyske look i dagens model og indført en mere appetitlig kabine med smækre former. Tilmed lokker man med teknisk ekstraudstyr som lygter, der kan lyse om hjørner og en automatisk afstandsholder, der selv bremser ned, når de forankørende reducerer farten. Selv om bilen ser lav og sportslig ud, fortæller Ford, at der både er mere plads til ben og hoved i den nye Mondeo. Dermed ser tyskerne ud til at have lært af Peugeot, hvor pladsen er mere end begrænset i en 407 SW. Deler teknik med Volvo S80 Teknisk set har den nye Ford flere forskellige brødre. I første omgang de to familieflyttere, Galaxy og S-Max, men også den store Volvo S80, som Mondeo fremover deler undervogn med. Motormæssigt er oplysningerne endnu sparsommelige, men vi ved, at der blandt andet kommer 1,8 og 2,0 dieselmaskiner, 1,6 benzinmotor og 2,5 benzinmotor fra Volvo. Derudover gætter vi på, at der også kommer 2,0 benzinmotor og senere et par kraftige dieselmaskiner med 170 hk og eventuelt den kraftige 2,7 V6 HDI. Vi ved også, at der til foråret lanceres yderligere karrosserivarianter. Formentlig en 4-dørs sedan og en 5-dørs hatchback. Under alle omstændigheder kan den nye Mondeo først købes til efteråret.