EMNER

Stort hop fremad

Japansk kvalitetssans gør landet ideelt som målgruppe, siger Zali-direktør

- Interessen for vore produkter har været overvældende, og vi er meget optimistiske. Men Japan er ikke et land, der laver forretninger på to måneder. Vi har imidlertid allerede fået så god en respons på erhvervsfremstødet, at jeg godt vil røbe, vi regner med en omsætning på et tocifret millionbeløb i 2006, siger Catharina Engqvist. I slutningen af 2004 tog Sæby-virksomheden Zali's salgsdirektør, Catharina Engqvist, og firmaets chef, Dennis Jensen, til Japan på erhvervsfremstød med toppen af dansk industri og design. Håndplukket til at repræsentere Danmark i solens land - i forbindelse med det danske regentpars besøg i landet. Fremstødet gik så godt, at Catharina Engqvist og Zali satser på en tocifret millionomsætning allerede næste år. - Japanerne er et utroligt kvalitetsbevidst folkefærd. Der er ikke meget "Made in China" i bunden af deres produkter. Det er også én af grundene til, at dansk design har så stor succes derude. Vi repræsenterer netop den æstetik og de rene linjer i design - forarbejdet i de bedste materialer, som opfylder deres krav til kvalitet, siger Catharina Engqvist. Som et led i forberedelserne til turen havde Zali ansat en japansk medarbejder fra det danske generalkonsulat, der havde banet vejen for kontakter. Der var nemlig kun fem dage at tage af, så ingen tid måtte gå til spilde. - Han havde fundet frem til alle de rigtige forhandlere. Det betød, at vi kunne gå lige i gang med at præsentere vore produkter, i stedet for at skulle bruge måneder på at løbe indkøbere op. Samtidig havde vi også en medarbejder, der talte japansk på vores stand, så Dennis og jeg kunne koncentrere os om dét, der var vores opgave, nemlig præsentere vores produkter, siger Catharina Engqvist. Forrest i køen Hun er overbevist om, at det danske erhvervsfremstød samtidig har været med til at give Zali et hop frem forrest i køen. - Det kræver rigtig mange penge og stor tålmodighed at komme ind på det japanske marked, men er du først inde, er du med i et format så stort, at det næsten ikke kan forstås med danske målestok. Jeg tror, vi er sprunget syv-otte år frem i køen, siger Catharina Engqvist. - Står der direktør på dit visitkort, er man sikker på at få et håndtryk. Gør der ikke, er man næsten sikker på at blive overset. Det japanske system er enormt hierarkisk. Og det skal man forstå og respektere, ellers kommer man ingen vegne. Erhvervsfremstødet bød bl.a. på velkomstreception i Akasake Palace, der er den japanske kejsers gæstepalads. Det var også stedet hvor dronning Margrethe og prins Henrik boede sammen med den danske erhvervsdelegationen samt udenrigsminister Per Stig Møller. Senere på ugen var der returmiddag, men inden da skulle den allervigtigste del af rejsens mål, udstillingen af dansk design på Grand Hyatt i Roppongi Academi Hills, overstås. Royal interesse - Vi havde bare fem-seks timer til at sætte det hele op. Og vi havde fået at vide, at fra kl. 14.50 til 14.54 var der mulighed for, at H.K.H. Prins Henrik ville komme forbi og se vore produkter, men sikre kunne vi jo ikke være. Da dagen var omme kunne Zali imidlertid glæde sig over et langt, royalt besøg. - Prins Henrik blev helt præcis 11 minutter og var meget interesseret i vore produkter. Det var en meget stor, positiv oplevelse at møde ham. Han er et meget engageret og interesseret menneske, der havde sat sig ind i vore produkter. I det tidsrum kunne vi virkelig mærke pulsen slå ekstra stærkt. Samtidig har du 100 pressefolk omkring dig, så du har ikke lyst til at sige et eneste forkert ord, siger Catharina Engqvist. Om prins Henrik købte noget, vil hun ikke afsløre. - Men lad mig sige det på den måde: Han udtrykte stor begejstring for vores propsøjle, siger hun. Engqvist og Jensen nåede både frokosten i The Grand Ballroom, hvor dronningen var vært for 500 gæster, dronningens returmiddag i Agasaka Palace, med underholdning af Den Kgl. ballet, musik med New Jungle Orchestra og Pierre Dørge, og stående taffel med champagne bagefter. Det betød gallafest, prinsessekjole og lejlighed på at hilse på de kongelige gæster og den japanske kejser igen.