Stort mindretal støder ikke på blomsten og bien i skolen

18 procent af skoleeleverne får ikke tilbudt seksualundervisning trods lovkrav, viser ny undersøgelse.

Sex og Samfund føler anledning til at styrke seksualundervisningen, efter næsten fire ud af ti elever svarer i en undersøgelse, at de enten ikke ved, om de har fået seksualundervisning, eller afviser at have fået det. Foto: Anne Bæk/Ritzau Scanpix

Sex og Samfund føler anledning til at styrke seksualundervisningen, efter næsten fire ud af ti elever svarer i en undersøgelse, at de enten ikke ved, om de har fået seksualundervisning, eller afviser at have fået det. Foto: Anne Bæk/Ritzau Scanpix

Noget tyder på, at der er huller i undervisningen om sex på landets folkeskoler. Det viser en undersøgelse, som Als Research har lavet for Undervisningsministeriet.

Det er til trods for, at det er lovpligtigt for skolerne at give seksualundervisning.

I undersøgelsen kan man læse, at 18 procent af eleverne svarer, at de ikke har fået seksualundervisning på skolen eller i deres klasse. Derudover er 21 procent i tvivl om, hvorvidt det tilbydes på deres skole.

Undersøgelsen er foretaget blandt 1441 elever på 27 skoler i 6.–8. klasse.

I undersøgelsen noteres det, at "dette indikerer, at et mindretal af landets grundskoler har problemer med at leve op til deres lovmæssige undervisningsforpligtigelse". En anden mulighed luftes også:

" ... at der på disse skoler bliver gennemført en form for seksualundervisning, der opleves som enten mangelfuld eller utydelig af elever".

Hos Sex og Samfund afventer man en større undersøgelse af seksualundervisningen, der er på vej. Men generalsekretær Bjarne B. Christensen finder alligevel tallene bemærkelsesværdige.

- Det lyder foruroligende højt. Man skal nok tage det med et gran salt, for man kan godt have haft det, uden at man er klar over, at det var seksualundervisning.

- Omvendt er de her tal så høje, at de er bekymrende. De bekræfter også et billede, vi har fra vores arbejde med seksualundervisning: at det har meget forskellige vilkår fra skole til skole, siger han.

Han peger på, at selv om faget er obligatorisk, er det timeløst. Så lærerne selv skal inkorporere det i anden undervisning. Og den opgave står de både dårligt rustet til og alene om at løse.

- Det må være nu, at læreruddannelserne skal have et fag, der hedder "køn, krop og seksualitet", så lærerne bliver klædt på til de ret høje krav, faget stiller, siger Bjarne B. Christensen.

Derudover opfordrer han skolelederne til at skabe bedre faglige miljøer, så lærere kan tale sammen om seksualundervisning på samme måde som matematiklærere drøfter undervisning i matematik sammen.

/ritzau/

Kommentarer


Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.