- Stram jer an!

Vigtigt med sammenhold om penge nu til forbindelse.

EMNER 7. oktober 2008 06:00

- Kom nu, venner. I taler om en Limfjordsforbindelse, som man tager første spadestik til i 2018 eller senere. Så går der 10 år, før den er færdig. Til den tid er vi for længst sandet helt til. Nu må I stramme jer an! Opfordringen kom fra en af tilhørerne, Torben Pedersen, konsulent i Dansk Industri, med adresse til en række folketingsmedlemmer, der havde givet deres bud på, hvad der skal ske, når regeringen om kort tid kommer med sit forslag til, hvor der skal investeres i infrastruktur frem til omkring 2020. Jakob Axel Nielsen (K) sagde under den nordjyske åbningsdebat for et år siden - da han var transportminister - at det er "afgørende, at der afsættes penge inden for de næste 10 år" (altså inden 2017) til en tredje Limfjordsforbindelse. - Jeg mener sådan set det samme i dag. Men jeg er jo kun én mand, sagde sundhedsministeren. Orla Hav (S) sagde, at det er helt afgørende, at der i den ny investeringsplan afsættes penge til anlæggelse af en ny fjordforbindelse. - Mange mærker i det daglige gener, fordi det er meget besværligt at passere Limfjorden. Min lille familie i Nørresundby overvejer at køre til Brønderslev eller Hjørring for at handle i stedet for til City Syd, nogle få kilometer syd for fjorden, fordi det er så bøvlet at krydse fjorden. Det er ikke så vigtigt, om der her og nu afsættes en stor eller en lille pulje. Bare vi kommer i gang, fastslog han. DF: Færdig i 2020 Anita Knakkergaard (DF) ønskede, at der afsættes penge til to VVM-redegørelse, en for en vestlig (via Egholm) og en for en østlig linjeføring (et ekstra tunnelrør). - Så kan vi se helt præcis, hvad de to løsninger koster - og tage stilling ud fra det, sagde hun. Anita Knakkergaard føjede til, at efter Dansk Folkepartis mening skal den forbindelse, valget falder på, stå færdig i 2020. Den konservative Knud Kristensen signalerede, at efter hans mening vil det være "et rimeligt forløb", hvis byggeriet af en ny fjordforbindelse sættes i gang i 2015. Marianne Jelved (R) sagde, at det er et spørgsmål politisk strategi, hvad der nu skal ske, og advarede imod at opgive at gøre Nordjylland førende inden for intelligente transportsystemer af frygt for, at det kan udskyde tidspunktet for en tredje Limfjordsforbindelse: - Når nu universitetet har spidskompetence på dette felt, nytter det da ikke, at vi ikke bruger det, sagde hun. Kaffeinvitation En af tilhørerne, Jørgen Andersen fra Aalborg Vest samråd, sagde, at ham bekendt er Aalborgs borgmester tilhænger af en østlig linjeføring. Derfor er det forkert, når nogle hævder, at alle kommunerne er enige om en vestløsning. Han blev imødegået af regionsrådsformand Ulla Astman (S) og Birgitte Josefsen (V): Alle 11 nordjyske borgmestre har i fællesskab sagt, at de støtter en statsligt finansieret vestlig linjeføring, sagde de. - Og i Venstres folketingsgruppe har alle ligeledes sagt ja til en vestlig løsning. Så dét er officiel Venstre-politik, sagde Birgitte Josefsen, der dog ikke ville garantere, at denne politik går igen i et kommende regeringsudspil. - Jeg sidder i folketingsgruppen, ikke i regeringen, fastslog hun. Birgitte Josefsen tilbød samtidig at kalde de nordjyske MF'ere til kaffe, så der blandt dem kan skabes fodslaw. Jørgen Andersen spurgte, om nogen af socialdemokraterne vil arbejde imod en vestlig linjeføring. Spørgsmålet var stillet med adresse til to socialdemokrater, der tidligere har talt for det modsatte. Rasmus Prehn: - Jeg mener stadig, en østløsning vil være klogest. Men er der et massivt flertal for en vestløsning, vil jeg ikke arbejde imod. Bjarne Laustsen: - Det vil jeg heller ikke. Men skal man være realistisk, tror jeg stadig, en østlig løsning er mere realistisk end en vestlig.

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...