EMNER

Stram stil i krisetider

Designerne har oppet sig, mener indkøber

5
Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne.

Det kan synes provokerende at bruge camouflagetøj til festlige nederdele, men Ivan Grundahl har altid vovet at skubbe kvinderne længere ud, end de selv tror.

KØBENHAVN:Indkøberen af damemode til Salling i Aalborg, Marianne Møller, siger det egentlig så tydeligt, da vi mødes på den københavnske modeuges næstsidste dag. - Krisen har fået designerne til at oppe sig, konstaterer hun. Det er kynisk, jovist, men kapitalismen er ikke bygget på blødsødenhed, og vil man frem i handelsverdenen gælder kun de koldeste kneb. Og hun har ret. Krisen har fået det bedste frem i langt de fleste designere, må jeg konkludere efter at have halset rundt i hovedstaden til den ene messe og modeshow efter det andet under Copenhagen Fashion Week. De er stort set alle blevet skarpere på, hvem de selv er, hvad deres tøj er for en størrelse, hvilken historie, de gerne vil vikle kunderne ind i. Det gælder fra Ivan Grundahl, der helt ekstraordinært fik publikum til at rejse sig i fryd over sine lag på lag kjoler med struttende skørter og æggende udskæringer, over Marimekko og Ivana Helsinki, der begge tør være tro mod deres finske hjemlands krasse farver til Naja Munthe (som vi senere bringer interview med på et senere tidspunkt), der gav los for sin indre rå glamourhippie, videre til Susanne Rützou, der hev sensualiteten ind i hverdagen (også hun kommer der fokus på i avisen senere) ligesom Elise Gug var mere trofast end længe overfor sin spinkle italienske, men dybt sikre kvinde med klassisk k. Unge ligner hinanden Det er ikke de unge og nye designere, der skiller sig ud. De ligner hinanden mere end de gamle i gårde. Det er lidt nedslående, at de unge som Stine Goya og Trine Wackerhaus bliver forudsigelige i hver deres gruppe af farve- og mønsterråbende forsøg på at provokere de voksne eller det skulpturelle tøj, der ikke synes at tage kvindekroppen seriøst, men helst vil forme den til at være noget helt andet. Der er generationsforskelle under modeugen. De har bare ikke altid noget at gøre med alder. Mange deltagere over 30 går stadig i skoletøjet og forsøger end ikke at ligne voksne mænd og kvinder. Det er ret patetisk. For de kan faktisk vælge at flytte deres tøj med deres indre udvikling, så at sige. Stil frem for mode Når designerne lever sig selv mere ud, bliver de også mere forskellige. Det er skønt at se stil frem for mode. Det er vidunderligt næsten at have været fri for ens opvisninger, som ellers var kendetegnet ved modeugen sidste februar. Ens er til gengæld firmaerne fra niveauet under de designdrevne mærker. De vender tilbage til 80'erne med herrejakker til damerne og gamacher igen-igen, men der er retfærdigvis også meget ordentligt tøj at hente. Mere end normalt. Det er tøj, der kan bruges, hvor en nederdel er en nederdel (godt, at de er vendt tilbage) og et par bukser kan gå op til taljen (endelig kom de). Farverne passer til tankerne bag krisetøj. Det er solide basisfarver til det klassiske grundtøj, meget gråt, en smuk midnatsblå, noget sort og gerne alle tre sat sammen på kryds, som Bruuns Bazaar gjorde det med altid sikker hånd (mød også kreativ direktør Bjørn Bruun i avisen senere). Farverne bruges til de markante stykker tøj, der profilerer enhver kollektion, kvinde og mand. Mange har valgt en køn koral som accent, endnu flere satser på lilla et helt år mere. Alle har de dog et til fælles: En krise, som de alle mener at redde sig udenom, men som giver den øgede konkurrence, der får dem til at forkæle kunderne med mere omhyggeligt tegnet tøj. En god handel - Og os indkøbere med bedre priser, påpeger Marianne Møller fra Salling, der synes, det har været en "superpositiv" uge. - Tøjet bliver slet ikke dyrere, tværtimod. Og det er ret skønt at kunne give de nordjyske kunder en god handel, tilføjer hun. Det er også det, modeugen handler om. Tøjet fortæller om tiden, men det er handlen med det, der tæller i kassen. Hvad vil kunderne købe? Det ser vi til efteråret. Lige nu er det bare rart at vide, at der er noget at glæde sig til.