Strandede skiturister koster Color Line dyrt

Weekendens sne og blæsevejr har ikke kun ødelagt vinterferien for mange danskere, for det bliver også en særdeles dyr affære for rederiet Color Line.

I aftes ventede omkring 1200 passagerer fortsat i Hirtshals på at komme afsted til Kristiansand. På det tidspunkt lå færgen "Prinsesse Ragnhild" stadig underdrejet i de høje bølger lige uden for Hirtshals Havn med 800 passagerer ombord. Men personalet hos Color Line håbede på og regnede så småt med,at de mange ventende passagerer i Hirtshals kunne komme afsted inden midnat. Flere havde ventet siden fredag aften, mange tilbragte weekenden på hotelværelser rundt omkring i Nordjylland, og enkelte måtte overnatte i Color Lines terminal i Hirtshals. Mindst et par hundrede mistede tålmodigheden i løbet af i går. Familien Kanstrup fra Århus og familien Edvardsen fra Nakskov opgav efter 28 timers venten i Hirtshals, for med udsigt til endnu en aften og måske nat i Hirtshals, så de ingen anden udvej end at aflyste skiferien. Og de var bestemt ikke tilfredse med rederiets service. Natten til mandag fik de tilbudt et hotelværelse i Løkken, men til ingen verdens nytte, for deres bil var spærret inde i en lang kø af biler ved færgelejet. Derfor måtte de overnatte på tæpper i terminalbygningen. - Vi måtte kæmpe hårdt for at få vores penge tilbage, og vi er hverken blevet tilbudt vådt eller tørt under vores ophold. Og vi kunne heller ikke få lov til at hvile os et par timer på et hotel mandag eftermiddag, inden vi skulle køre tilbage til Nakskov med to børn, sagde en rasende Carina Edvardsen. Hun kræver også at få refunderet rejseudgifterne fra Nakskov til Hirtshals. Kim Kanstrup undrede sig over Color Lines prioritering af gæsterne. - Vi var måtte overnatte med vores børn i terminalen, mens andre blev kørt i bus til hoteller i Hirtshals, mens vi fik besked på at køre til Løkken i egen bil, selvom vores bil var spærret inde, siger Kim Kanstrup. Color Lines adm. direktør Jacob Jensen forstår godt kundernes utilfredshed. - Jeg kan kun beklage situationen, men vi har altså haft omkring 7500 gæster, som ikke har kunnet komme afsted. Vi har booket hotelværelser til vores gæster over hele Nordjylland fra Skagen til Aalborg, men desværre har vi ikke kunnet løse alle opgaver. Folk må også forstå, at det er en meget vanskelig situation, og vi er altså ikke herre over vejret, siger Jacob Jensen. Han tør på nuværende tidspunkt ikke sige noget om, hvor mange penge aflysningerne og forsinkelserne kommer til at koste Color Line. - Der er i hvert fald tale om et millionbeløb, men vi får først det fulde overblik, når vi har fået regninger fra alle hotellerne og refunderet pengene til de kunder, som har valgt at aflyse ferien, siger direktøren. Heldet tilsmilede dog ca. 1000 passagere, som fik plads på afgangen til Oslo mandag formiddag.