EMNER

Strategi på tv-skærmen

Halo Wars beviser, at strategiske krigsspil sagtens kan nydes fra sofaen.

1
Galleri - Tryk og se alle billederne.

Spillet holder den kendte Halo-stil. Her en af rumvæsnernes baser.

spil Halo Wars # # # # # ¤ Da demoen til dette spil i februar blev lagt ud på nettet, blev den hentet af mere end to millioner brugere på bare fem dage. Det er ny rekord. Og mange af dem, der prøvede demoen, vil uden tvivl fare ud og købe spillet. For det lander på et tørt sted. Strategiske krigsspil er et udpræget pc-fænomen. Vi taler om en koncentreret og “fremadlænet” udfordring, der bedst løses med næsen i skærmen og et fast greb om musen. Tv-spil som Xbox og PlayStation er skabt til mere tilbagelænede sysler som sport- og kampspil. Sådan lyder den konventionelle visdom. Men den bliver gjort til skamme af Halo Wars til Xbox 360. For trods titlen er dette ikke endnu et skydespil i den kendte Halo-tradition - men derimod et klassisk strategisk krigsspil. Endda af den intense RTS-type (Real-Tids Strategi), hvor man flytter sine tropper rundt samtidig med (og helst lidt hurtigere end) modparten. Disse spil stiller store krav til overblik og kontrol, så vi var noget betænkelige ved at indtage slagmarken uden mus og tastatur. Men krigslykken indfandt sig allerede under de pædagogiske intro-sekvenser. Det er let at overskue slagmarken, og styringen er så enkel, at den også fungerer i pressede situationer. Tilgængeligt Halo Wars er ikke let, men det er let tilgængeligt. Umiddelbart vil garvede skærmgeneraler nok føle en del begrænsninger. For eksempel kan baserne ikke placeres frit. De skal opføres på de dertil indrettede positioner, og hver base rummer et begrænset antal udbygninger til forsyninger, barakker osv. Det tager noget af friheden - men endnu mere af bøvlet. Spillet er befriet for den sædvanlige detalje-styring, der på godt og ondt præger mange af pc-spillene. Her er skåret ind til benet - men uden at det strategiske element udvandes. Balancen mellem hærstyrkerne er fin, og kampene bølger frem og tilbage, så det er en lyst. Man mærker virkelig, at spillet er udviklet af holdet bag Age of Em- pires, Ensemble Studios, der om nogen mestrer denne genre. Både grafik og lyd minder overraskende meget om Halo-skydespillene. Seriens tilhængere vil straks finde sig til rette med de kendte figurer. Og de vil elske historien, der udspiller sig i tiden op til det første spil. Halo er ved at udvikle sig til en saga på linje med Stjernekrigen. Men den korte version er, at menneskeheden bekriger nogle lede rumvæsner, der har rottet sig sammen i alliancen “The Covenant”. Det er desværre ikke muligt at opleve missionerne fra rumvæsnernes synspunkt, men man kan styre dem i de enkeltstående slag. Muligheden for at tackle banerne sammen med en ven er endnu et fint fællestræk med de tidligere Halo-spil. Selvfølgelig kan man også spille mod andre på nettet, hvor selv begyndere har en chance. I modsætning til de fleste pc-strategispil, hvor niveauet er blevet så højt, at man næsten ikke kan undgå at blive ydmyget af en 14-årig sydkoreaner. Halo Wars fører krigen ind på en frisk platform, hvor alle kan være med. Nye generaler kan starte her.

Breaking
Kæmpe politiaktion i Aalborg Øst
Luk