Stress kan føre til angst

Angst kan man selv gøre noget for at bearbejde

Dyr 4. januar 2003 07:00

HJØRRING: Stress, udbrændthed og angst. NORDJYSKE satte i gårsdagens avis fokus på stress - symptomer og bud på veje væk fra stress, og i dag er turen kommet til angst og børns selvværd. Nogle gange er vi mennesker utilpasse, men hvad afgør, om vi er stressede eller ligefrem angste? Psykolog Bjørn Danielsen, der har konsultation i Frederikshavn, har netop afviklet fire åbne kurser på VUC i Hjørring, som mange vendelboer meldte sig til. Der blev givet råd om dårligt psykisk arbejdsmiljø, stress, udbrændthed, angst, depression og vejen til at give børn et godt selvværd, som er grundlaget for et godt liv. NORDJYSKE tager udgangspunkt i rådene i disse artikler med udspring i, at Bjørn Danielsen ser stress som fremtidens svøbe, og at stress for nogle mennesker er vejen videre til udbrændthed, angst og depression. Han forklarer, at symptomerne på depression er i lighed med stress-symptomer, men at de er kraftigere. - Og angst, der er forløberen for depression, er altid ledsaget af mindst et legemligt angst-symptom som hjertebanken, sveden, rysten eller mundtørhed. Andre symptomer er vejrtrækningsbesvær, trykken i brystet, uro i maven, svimmelhed, kulde- og varmefølelse, sovende og prikkende fornemmelse særligt i hænder og fødder og dødsangst. Folk kan være bange for at køre bus, handle ind, være sammen med andre mennesker. De kan være bange for edderkopper eller slanger, men de kan også lide af panikangst, der kommer som lyn fra en klar himmel, hvor de f.eks. tror, de skal dø her og nu, siger Bjørn Danielsen. Ufornuftig angst Angst er irrationel modsat frygten for at få en tagsten i hovedet i stormvejr, og Bjørn Danielsen arbejder ud fra, at menneskers angst kan reguleres. - Angsten sidder mellem ørerne. Hvis en person ser en slange og bliver bange, skal personen tage fat i angsten og give sig tid til at tænke, at slangen ikke er farlig. Hvis man giver sig tid til at tænke, kan angsten bekæmpes, og hvis man træner sig selv i at tænke positivt, undgår man lettere angst og depression, siger Bjørn Danielsen. Han råder folk til at undgå at bekymre sig så meget. - Fortiden kan man ærgre sig over, men den kan ikke ændres. Fremtiden kan man bekymre sig om, men al angst drejer sig om bekymring, og det er bedre at leve i nuet og kun planlægge en lille smule. På den mådes undgåes unødige bekymringer. En øvelse, han forslår sine kursister, er at kigge sig selv i spejlet hver morgen og sige til sig selv: Du er god nok! Og så skal man tænke over, at grundlaget for angst, funderes tidligt i livet. - Det første leveår er vigtigt med kærlighed, mad, omsorg og pleje. Eventuelle problemer grundlægges i barnets første leveår, og når man f.eks. ikke sætter grænser for børn, får vi de skæve eksistenser f.eks. psykopater. Får et barn for meget skæld ud og opdragelse, risikerer det at havne i flinkeskolen og skal slås med lavt selvværd og måske angst og en følelse af ikke at slå til senere i livet. Det betyder meget, om et barn altid har fået at vide, at det var en gris, hvis det kom til at spilde mælk, eller i stedet har fået ros for at prøve selv at hælde mælk i sit krus.

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...