Stresshåndtering, når krisen kradser i parforholdet?

Kan finanskrisen være skyld i mere skænderi og dårligere kemi i parforholdet? En læser skriver, at hun oplever, at tidens krisestemning sætter alvorlige spor på deres parforhold. Hun skriver således: @Brød.9.uncial.Taz:?Jeg synes, at det er hårde tider. Vi skændes mere end før. Mest om penge og økonomi. Nervøsiteten for fremtiden påvirker vores forhold negativt. Vi overlever ok, men alligevel er det sådan. Jeg undrer mig over det. Vi er meget trætte og udmattede, synes jeg. Jeg føler mig også presset og har ikke så meget lyst til samvær med venner, gøre ting sammen eller bare hygge med min mand. Det bliver let til, at vi drikker et glas rødvin eller to og flader ud foran tv’et. Jeg synes, jeg er mere stresset, end jeg plejer at være, uden rigtig grund. Derfor begynder jeg virkelig at gå og tænke på, om alt det negative i tiden med økonomien og alle de andre ting, vi hele tiden hører om i medierne, virkelig kan påvirke mig så meget? !Tak for dit brev. Vi tror, at mange kan nikke genkendende til, at tidens krisestemning påvirker vores private liv og dermed vores liv sammen. Det gør noget ved os, når vi hele tiden hører om ting, der truer vores stabilitet og vores liv i det hele taget (finanskrise, isbjørnene der uddør pga. klimaforandringerne, krige, sult, osv.). Usikkerhed og nervøsitet for hvad fremtiden bringer, stresser os ofte mere, end vi umiddelbart tror. Derfor kan det være “en god investering” at give parforholdet noget ekstra opmærksomhed, kikke det efter i sømmene, og se om I kan gøre noget mere for at gøre jeres fælles liv roligt, glædesfyldt og stressfrit. Det er selvfølgelig ikke muligt at opnå en stressfri tilværelse, men vi kan formindske stressen, så meget vi har mulighed for. Stress avler stress. Når vi er urolige, bekymrede og pressede, bliver vores humør dårligt, og vi bliver endnu mere pressede. Så skal vi stoppe stressen og sætte en positiv cirkel i gang, fra pres og stress, til ro og balance, og hjælpes ad med det ved at give parforholdet masser af positiv opmærksomhed og energi? Vi har nogle valgmuligheder: Vi kan prøve at sammenligne vores forhold til vores parforhold med vores forhold til penge. Hvordan er din pengeadfærd? Sådan spørger pengecoachen, når det handler om at få balance i privatøkonomien. Vi spørger: Hvordan er din parforholdsadfærd? Hvad gør du, når krisen mærkes i jeres liv på den ene eller den anden måde? Hvad er dit reaktionsmønster? Det gode er, at vi kan ændre adfærd. Men en adfærdsændring kræver bevidsthed om vores adfærd. Hvordan får vi så den bevidsthed? Jo, vi kan lære vores adfærd at kende ved at se på vores partner. Vi kan se, hvilke reaktioner vi får, på det vi siger og gør, og vi kan sige til os selv: “Måske skulle jeg prøve at være og handle på en ny måde, der kan gøre min partner mere glad og mere afslappet”. Vores reaktionsmønstre, som forstærkes negativt under stress og pres, er måder at være på, som vi mange gange ikke er klar over. Vi kan ikke se skoven for bare træer. Men vores partner kan både se, høre og mærke det. Så vi må vove os ud i lysningen og høre efter, hvad vores partner siger til os, også bagom ordene, i stedet for at sige nej til hygge, og gøre som vi plejer, når “det er synd for os selv”, og vi synes “livet er uretfærdigt”. Kik på din partner og se, hvordan dine ord og kropssignaler virker. Vi må begynde at være og handle, så vi tilgodeser stemningen imellem os og holde et vågent øje med, hvordan vores ord og “krisestemning” påvirker parforholdet. En forestilling vi må ændre er, at den gode stemning nok kommer tilbage af sig selv! Vi skal til at overveje, hvordan vi selv og vores partner bliver tryggere, roligere og dermed gladere. Tænk over: Hvordan du kan ændre din adfærd, det du siger og gør, så din partner og du selv vil blive mere afslappede, i bedre humør og få mere energi? Hvad kunne dit bidrag være til at forbedre det? Forslag til jer begge: Gør meget af dette: - Smil kærligt og se ofte på din partner. Se hvordan han eller hun har det. - Gør noget rart, så ofte du kan, for at forbedre jeres kontakt. - Lav afspænding for at mindske stressen i krop og psyke. - Træk vejret dybt. - Lyt mere end du taler. (Gør I begge det, begynder en positiv, gensidig stressregulering). Undgå dette: - At tale om økonomi og pengekrise i tide og utide. (Lav en aftale og fast ramme om, hvornår I drøfter det). - At drukne jeres bekymringer med for meget vin, for meget kaffe, for lidt motion og for meget dårligt tv. Alt godt! Mai-Britt og Martin Kilde: Pengecoach Mette-Marie Davidsen, “Pengekuren”, Rosinante, 2008.