Striden om Læsø-færgen ruller videre

Frederikshavn Havn giver indrømmelser men færgeformand stadig ikke tilfreds

Selv om Frederikshavn Havn i sit seneste udkast til konkurrencestyrelsen om opkrævning af passager- og bilafgifter giver Færgeselskabet Læsø væsentlige indrømmelser, er formanden for selskabet, Bent Rulle, stadig ikke tilfreds. - Manipulation og monopol, lyder det fra Bent Rulle, der henviser til, at med de passagerer færgeselskabet har nu, vil regningen blive langt større, end forudsagt af Frederikshavn Havn. Hertil siger havnedirektør Preben Reinholt, at udkastet er beregnet ud fra statiske tal. - Hverken vi eller Bent Rulle kan forudsige, hvor mange passagerer og personbiler Læsøfærgen vil have i 2010. Men får havnen en højere indtjening på afgifterne i den periode, end udkastet viser, så er det fordi færgeselskabet i kraft af øgede trafiktal selv har fået en højere indtjening, siger Preben Reinholt. Striden mellem havn og færgeselskab ventes at komme til endelig afgørelse i Konkurrencerådet 29. oktober. Det seneste udspil fra Frederikshavn Havn går på en otte års overgangsperiode mod de oprindeligt tilbudte fem år. - I år vil en passager pr. tur skulle af med 25 øre mere og en personbil 1,25 kr. mere oveni den hidtidige billetpris. I de følgende år lægges hvert år 25 øre mere på personbilletprisen og 1,25 kr. på personbilprisen, indtil der i 2010 sluttes med, at personbilletten er steget med i alt to kr. og bilbilletten med i alt 10 kr., ligesom de øvrige rederier allerede betaler, forklarer Preben Reinholt. - Desuden har vi som i vores oprindelige tilbud sagt, at vi vil købe færgelejet for 2.835.000 kr., hvilket for færgeselskabet giver en rentemæssig værdi på fem pct. om året. Desuden at vi pr. år yder 75.000 kr. til færgeselskabet til ekstra markedsføringstiltag. ”Forstoppelsesproppen” i færgelejet i sommerhalvåret godskriver vi hvert år med 15.000 kr., og endelig giver vi som med de øvrige færgeselskaber rabat på godstaksterne svarende til ca. 15.000 kr. pr. år. - Alt i alt sniger det sig årligt op på små 200.000 kr., som færgeselskabet får godskrevet, mens det for havnen omvendt betyder, at vi får mindre i kassen i de første fem-seks år af den otte-års overgangsperiode. Først i det 6.-7. år tipper det over i vores favour, siger Preben Reinholt, og understreger, at havnens bestyrelse med dette tiilbud har ønsket at vise god vilje og godt naboskab for at få striden bilagt. Færgeselskabets formand, Bent Rulle, mener stadig, at havnen misbruger sin monopol-stilling og at der manipuleres med tallene. Han undrer sig i denne uges Læsø-Posten over, at det at blive skubbet langsomt ud over kanten, ikke er lige så meget misbrug i konkurrencestyrelsens øjne, som hvis skubbet sker på en gang.