EMNER

Stud. ræs med 200 km/t

Stud. ræs. De nye ingeniør-studerende, der mandag tager hul på deres første undervisningsår på Aalborg Universitet, kan med rette vælge denne benævnelse.

I det Teknisk-Naturvidenskabelige basisår skal de bygge en vaskeægte racerbil, så væk med de moderigtige cowboybukser og smarte t-shirts og på med kedeldragten. Med tvist i baglommen og olie på hænderne. - På forhånd ved vi ikke, om projekt racerbil fænger, men vi har svært ved at forestille os, at det ikke gør. Faktisk forventer vi, at en meget stor del af dem gerne vil være med til at bygge en racerbil og som afslutning på det hele deltage i et internationalt race i 2005 med deltagelse af ingeniørstuderende fra europæiske universiteter, siger lektor Ole Madsen fra ingeniør-studiet. Konkurrencen går dog ikke alene på selve løbet. Der dystes også om at bygge den bedste bil, for det at vinde løbet afhænger stærkt af styre-evner hos personerne bag rattet. I konkurrencen vurderes eksempelvis på design, instrumentbord, chassis, karosseri, hjulophæng o.s.v. - Projekt-ideen opstod, da en af vore ingeniørstuderende vendte hjem fra et studieophold på universitetet på Tasmanien. Her oplevede han, hvordan de ingeniørstuderende med stor ildhu gennemførte et projekt racerbil og afsluttende deltog i et australsk løb, fortæller lektor Ole Madsen. - Udover projektets pr-værdi ved at trække studerende til og involvere nordjyske virksomheder i det, indeholder bygningen af racerbilen også en række af de undervisningselementer, vi gerne fremmer her på universitet. Projektet er som skabt til problemorienteret gruppearbejde, det inddrager allerede i basisuddannelsen mange facetter af ingeniørfaget, de unge kan se et praktisk resultat af anstrengelserne, og så er det tværfagligt. Bl. a. skal vi have inddraget vores design-studerende, men allerførst skal de nye studerende ”klædes på” til at bygge racer. Så på denne side af jul vil det mest handle om at læse. Først derefter skal der bygges bil, siger Ole Madsen. Når de nye studerende møder mandag, vil de iøvrigt kunne se et prøve-eksemplar af chassiset bygget af stålrør og fremstillet af forrige hold basis-studerende. Det skal der så arbejdes videre på. Chassiset skal have dynamik og kunne holde til hårdt vrid, for der spekuleres faktisk i en topfart i omegnen af 200 km/t. Motoren ventes at blive en fire cylindret motorcykelmotor. Liter-effekten må ifølge konkurrence-reglerne højest være 610 ccm. Andre regler er, at udgiften til bilen max. må være 25.000 dollars, og at den i løbet skal køres af udvalgte ingeniørstuderende. - Vi forventer, de unge står i kø til denne tjans, så vi tager nok på en gokart bane og tester, hvem der har de bedste evner bag et racerrat, siger Ole Madsen.