EMNER

Studerende satser hele fantasien på spil

Skabelse af spil lærer unge med forskellig baggrund at samarbejde

2
Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne.

Nok er der tale om en flok unge med dyb indsigt i den digitale verden, men en gammeldags opslagstavle er ikke ueffen, når der skal planlægges.

Søvngængeren vandrer omkring i et surrealistisk computerdesignet landskab af nærmest Salvador Dali'sk tilsnit. Foran den tegnede mand tumler en uidentificerbar figur, der skal symbolisere mandens drømmende underbevidsthed. Figuren benyttes til at lede den sovende gennem en langt fra ufarlig verden. Lyder det bekendt? Nej vel! Computerspillet, for sådan et er der tale om, bliver heller ikke som den slags er flest. Spillet, som 17 studerende fra forskellige uddannelser på universitetsniveau rundt om i landet er i færd med at skabe i iværksætterhuset i Brettevillesgade, handler om at vise omsorg. Opgaven for de kommende brugere af spillet er at sørge for, at søvngængeren ikke kommer til skade på sin vandring i den imaginære verden. Spillet er slut, når søvngængeren uskadt er hjulpet i seng. Dermed er det et meget anderledes spil end de sædvanlige computerspil, der typisk handler om at slå flest muligt ihjel på kortest tid. - Hensigten er at lave et computerspil for alle, også mennesker, der ellers ikke bruger tid på computerspil, siger William Reynich. Et broget hold Som instruktør har han til opgave at få et broget hold bestående af 17 personer fra en række vidt forskellige uddannelser til at skabe et computerspil, der reelt kan sendes på markedet. - Det spændende for mig er at få lydmanden, programmøren, art director'en (designer, red.), 3D modelløren og de øvrige, som ikke er vant til at tale sammen, til at gøre det om et fælles projekt, siger Reynich, som studerer på 4. semester på animationsinstruktørlinjen på Den Danske Filmskole. At computerspil er kommet under filmskolens paraply, forklarer han med, at spilbranchen er blevet enormt stor, og at computerspil er en naturlig udvidelse af det at lave tegnefilm. Med sin baggrund fra filmskolen betragter han sig som historiefortæller, og det er hans hensigt, at det kommende spil skal afspejle det. - Spil er et ekstremt udtryksfuldt medie, fordi man ikke bare fortæller en historie på en skærm. Man skaber et univers, som spillerne kan komme ind i. Dermed kan man trække spillerne meget langt ind i en følelse, og som spiludvikler kan man bestemme, hvilken følelse det skal være, siger William Reynich, som personligt ikke er tiltrukket af genrens udbredte brug af vold. Kunst og folkelighed - I min verden er computerspil en kombination af kunst og folkelig underholdning. Vores spil handler om at udvise empati og kan også ses som en kommentar til, hvad spil overhovedet er, siger han og påpeger, at stort set alle mennesker spiller et eller andet. - Om ikke andet, så spiller man brætspil. Mit mål er at inddrage folk, der ikke normalt spiller computerspil, siger William Reynich, som afviser, at folkeligt er lig med kedeligt. - Brugeren oplever spillet gennem søvngængerens drøm, og det giver en rigtig god undskyldning for at præsentere nogle absurde ting, for eksempel at han er i fare for at blive kørt ned af en hval, fortæller han. Spillets figurer er tegnet af Adrielle Buus, 5. års studerende på Danmarks Designskoles linje målrettet film og computerspil. Interessant at opleve andre At omsætte det, hun har tilegnet på studiet i et virkeligt projekt, betegner hun som utroligt spændende. - Det giver mig et indblik i, hvordan sådan en produktion kan være, og hvilke mennesker man kan komme til at arbejde sammen med. På designskolen er jeg sammen med andre designere, som tænker ens. Her er der nogle meget forskellige mennesker, og det er interessant at opleve nogle med andre holdninger og baggrund, siger Adrielle, for hvem det også er meget spændende at se et færdigt produkt tage form. - På designskolen foregår det på det konceptuelle plan. Her laver vi et færdigt spil. Det er noget helt andet.