Skolevæsen

Studerende vil lære unge om sex

Nordjyske medicinstuderende tilbyder seksualundervisningen i folkeskolen

Skoleelever skal ikke længere lære om menstruation, sex og kønssygdomme fra deres lærere. Det er i hvert fald ideen med projektet Sexperterne, som er startet af studerende, som læser medicin eller medicin med industriel specialisering på Aalborg Universitet. - Vi mener, at seksualundervisningen i folkeskolen trænger til et gevaldigt løft, og det håber vi, at vi som medicinstuderende kan bidrage med, siger Jakob Steenberg, som på sjette semester læser medicin med industriel specialisering, og fortsætter: - Jeg kan stadig huske min egen seksualundervisning. Den var overstået på en halv dag, og jeg var stadig en forvirret 16-årig knægt bagefter. Det har været på skoleskemaet i 30 år, så det kan ikke passe, at det stadig skal være halvdårligt, siger han. Et supplerende tilbud Jakob Steenberg mener, at de studerendes store viden om menneskekroppen og dens funktioner giver dem et fortrin i forhold til folkeskolelærerne. - Og netop fordi vi kommer udefra, vil eleverne måske have nemmere ved at snakke med os end med deres klasselærer, ligesom vi kan trække på egne erfaringer - selvom man selvfølgelig skal passe på med, hvor meget man dytter i eget horn, siger han. At det kan være en fordel, at eleverne ikke kender de medicinstuderende og derfor ikke skal stå til regnskab for, hvad de spørger dem om, er projektmedarbejder hos Sex og Samfund, Line Roien, enig i. - Nogle ting kan være svære at tale om med den lærer, som man har til daglig, siger hun. Til gengæld er ulempen ved undervisere udefra, at de ikke kan følge op på undervisningen, så indsatsen bliver sammenhængende. Derfor understreger Line Roien, at det er vigtigt, at skolen og de medicinstuderende samarbejder om seksualundervisningen - særligt fordi de studerende og de faste lærere bringer hver sine evner til bordet. - En lærer har nogle grundlæggende pædagogiske kompetencer, som gør dem gode til at møde eleverne, men problemet med dem kan være at de ikke har den faglige viden. Den har de medicinstuderende til gengæld, men de har ikke nødvendigvis evnen til at planlægge undervisning, siger Line Roien. Samtidig er det kun en lille del af seksualundervisningen, der omhandler kroppen, for de unge skal også lære om kønsroller og kultur. - De medicinstuderendes undervisning er derfor et rigtig godt supplerende tilbud, men kun hvis samarbejdet fungerer - skolen må ikke se det som en sovepude, siger Line Roien. Selv om de universitetsstuderende ikke har pædagogisk træning, tror Jakob Steenberg, at de sagtens kan undervise børn. - Det tror jeg bestemt, at vi kan. Aldersforskellen mellem os og eleverne vil oftest ikke være mere end syv til otte år, så det skulle ikke være noget problem at kommunikere med dem på deres niveau, siger han. Han påpeger desuden, at der på de medicinske uddannelser er indlagt kommunikationsundervisning. Arbejder gratis Lignende projekter har kørt i København og Aarhus en årrække, og på landsplan har medicinstuderende undervist omkring 6500 skoleelever. For seks timers undervisning tager de nordjyske studerende 500 kroner, som går til materialer og uddannelse af underviserne. De studerende selv får ikke penge for deres indsats, men til gengæld får de måske noget andet ud af det. - Det er ikke så meget for at få noget på cv'et, som det er for at udvikle vores egne kompetencer. Mange, som læser medicin med industriel specialisering, kommer til at undervise på universitetet, og de medicinstuderende skal lære at kommunikere med mange mennesker, deriblandt om sex. Så det er også for at træne os selv til det arbejde, vi engang får, fortæller Jakob Steenberg. De medicinstuderende har endnu ikke undervist nogen skoleklasser, men de er ved at gøre sig klar til det. Lørdag 9. april afholder de nemlig et undervisningsseminar for nye medlemmer, som gerne vil give seksualundervisning.