Styr din sukkertrang

Lysten til søde sager kan være overvældende, når weekendhyggen byder på sofa og film. Få gode råd til at holde igen med sukkeret

Trangen til slik og andre søde sager kan afhjælpes med få tips. Arkivfoto: Henrik Bo

Trangen til slik og andre søde sager kan afhjælpes med få tips. Arkivfoto: Henrik Bo

Aftenhygge kan godt blive lidt mere hyggelig, når der kommer slik eller kage på bordet. Men vil man gerne holde den sunde linie, så er det en dårlig idé. Alive.dk, har talt med ernæringsekspert Christian Bitz, som giver gode råd til at komme sukkertrangen til livs. 1. Har du svært ved helt at undvære slik og sukker, så prøv at skrue ned for dit forbrug. En kvart pose slik er f.eks. bedre end en halv. 2. Pas på det skjulte sukker. Det er nemlig ikke alle madvarer, der er åbenlyse sukkerbomber. Morgenmadsprodukter, frugtyoghurt, kiks og søde brødtyper indeholder f.eks. meget skjult sukker. 3. Spis masser af fuldkorn, som mætter og stabiliserer blodsukkeret. 4. For lidt søvn og for meget stress kan øge dannelsen af hormonet kortisol i kroppen, og det kan give dig trang til noget sødt. Sørg derfor for at få tid til at slappe af og få sovet nok. Gerne op til otte timer. 5. Hold dit blodsukker oppe ved at spise sunde mellemmåltider mellem hovedmåltiderne. To-tre mellemmåltider kan tage sukkertrangen. 6. Sex, motion og succesoplevelser påvirker nogle af de samme signalveje,som sukkeret gør. Så det kan være en idé at dyrke nogle af disse ting i stedet. 7. Drik ikke for meget kaffe, da smagen af noget bittert kan øge trangen til noget sødt