Styrket indsats i de små klasser
Børn må ikke gå gennem hele folkeskolen uden at kunne dividere.
Hvis ikke eleverne skal tabes i faget matematik, så er det vigtigt, at der bliver sat effektivt ind allerede mens eleverne er helt små. Det mener et af medlemmerne fra matematiklærerforeningen i Vendsyssel og medlem i landsforeningen for specialmatematik, Mette Plug. Til daglig er hun matematiklærer på Hjørring Ny Tiende og her ser hun hvor galt det sommetider går med eleverne. - Vi får flere og flere elever i en årgang, som ikke kan dividere. Det kan ikke hjælpe noget, at der først gøres noget ved det i 10. klasse, når vi reelt skal have fat i dem i 1. klasse, siger hun og tilføjer. - Der skal gøres noget mere ved matematikundervisningen. Vi skal have nogle flere ressourcer til matematik i starten af skoleforløbet og det er ikke kun i Vendsyssel, men på landsplan. Mette Plug efterlyser også et to-lærersystem og mere efteruddannelse til matematiklærerne. Forældre skal hjælpe mere Men det er ikke kun penge, der skal til. I Holland får børnene hvert år en ny lærer i matematik og det kan også gavne indlæringen. - Man bliver som elev ikke fastlåst i en rolle, som f.eks. ballademageren. Man får måske en lærer, som forklarer tingene på en lidt anden måde og hvis man er uheldig, at få en dårlig lærer, så får man heldigvis en ny året efter, forklarer Mette Plug. Forældrene skal også mere på banen, selvom det kan være svært at hjælpe med matematiklektierne. - Matematik er svært. For tredive år siden var matematik noget med regning de første år og så fik man matematik. I dag er faget blevet mere komplekst, og der er ofte ikke noget facit. Hvis jeg ikke lige var matematiklærer, ville jeg da også have svært ved at hjælpe mine børn. Men så kan man i stedet give børnene lysten til at lære matematik og snakke positivt om faget i stedet for at sige, at man også selv hadede matematik og var dårlig til det.
Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.
Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.