Styrket indsats mod socialt bedrageri

Rebild Kommune har sparet en million på at stoppe ydelser.

Det er som budgetteret lykkedes Rebild Kommune at spare lidt mere end en million kroner i 2011 på at kontrollere, om udvalgte borgere virkelig havde ret til forskellige offentlige ydelser. Det var byrådet, der ved vedtagelsen af budget 2011 besluttede at styrke indsatsen mod socialt bedrageri ved at ansætte en særlig kontrolmedarbejder til såkaldt "helhedsorienteret sagsbehandling". Medarbejderen har kun været i gang siden 1. august, men har alligevel i 2011 nået at skaffe i alt 2,4 mio. kr. tilbage til de offentlige kasser, heraf 1.045.730,95 kr. til kommunekassen i Rebild. Væsentligt overskud Medarbejderens løn er dog ikke taget med i regnestykket, forklarer borgerservicechef Claus Holm: - Men investeringen giver alligevel et væsentligt overskud, der kan aflæses på bundlinjen. Så meget får vi nemlig heller ikke i løn, siger han. De konkrete resultater består i stoppede ydelser som blandt andet kontanthjælp, boligsikring og børnetilskud. Og i enkelte tilfælde krav om tilbagebetaling af ydelser.

Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.