Subaru klar til comeback

Efter en lang årrække i total usynlighed vil Subaru igen sælge biler i Danmark

Kigger man i salgsstatistikken for 2003 kan man se, at det japanske bilmærke Subaru solgte 36 biler i Danmark. I sandhed en dråbe i havet i forhold til de godt 96.000 nye biler, der blev indregistreret sidste år. Det kan derfor ikke undre, at den generelle opfattelse har været, at mærket slet ikke kunne købes herhjemme. Men faktisk har Subaru hele tiden har været tilstede, men kun med en meget lille forhandlerskare, og helt uden aktiviteter. Det skal der nu laves om på. Til at sikre, at Subaru igen bliver synlig i Danmark, har importfirmaet International Motors ansat danske Steffen Arnt, som fra 1.marts vil have som fornemste opgave at åbne danskernes øjne for Subaru mærket. Strategien for at udbrede kendskabet til Subaru har Steffen Arnt, der kommer fra en stilling som pressechef hos den danske Kia-impørtør, klar: - Første trin bliver at få gennemgået og udvidet forhandlerskaren i Danmark. Det nytter ikke at skabe en masse interesse for Subaru i Danmark, hvis kunderne ikke har nogen steder at henvende sig og se og prøve de nye modeller fra Subaru, siger Steffen Arnt, der understreger, at man er kræsne i udvælgelsen af forhandlere. - Den type forhandlere vi er på udkig efter er professionelle forhandlere af en vis størrelse, der er vant til at betjene kræsne kunder. Det er jo ingen hemmelighed, at Subaru's biler er ikke billige, og derfor forventer kunderne også, at der på forhandlersiden er noget soliditet og eksklusivitet, der matcher modellerne, siger Steffen Arnt. Allerede nu har en lang række forhandlere angiveligt vist interesse for at få det japanske mærke til huse og Steffen Arnt vurderer at forhandlernettet kommer til at omfatte omkring 20 udsalgssteder spredt over landet. Han understreger dog, at man ikke forventer at sælge mere end godt 200 biler om året de første par år. Der er dog en forudsætning, der kan rykke det regnestykke. Lykkes det at få SUV modellen Forester til Danmark på gule plader, så bliver salget større. I løbet af foråret vil stifte bekendtskab med modellerne Outback, Impreza og Legacy. Alle Subarus modeller er forsynet med Boxermotor og permanent 4 hjulstræk, det såkaldte AWD (all wheel drive).