EMNER

Succes for fastnet- nummer på mobil

Og usikkerhed om prisen for at ringe op til dem, der har skiftet

Frank Jensen (S) skal forklare sig om sin opførsel til en julefrokost. Arkivfoto: Henrik Bo

Frank Jensen (S) skal forklare sig om sin opførsel til en julefrokost. Arkivfoto: Henrik Bo

AALBORG:Sonofon har fået succes med at tilbyde kunder at flytte deres fastnetnummer over på mobilen. Men hvad så med de mennesker, der ringer til disse fastnetnumre fra deres egen fastnettelefon - betaler de stadig fastnettakst eller den dyrere mobiltakst? Det vil Knud Rasmussen fra Aalborg gerne vide: - Vi er nogle, der foretrækker fastnettelefonen, fordi lyden er bedre, og fordi vi kan sætte medhør på i god kvalitet. Disse ting er en stor fordel, når man taler i længere tid. - Men det føles usikkert at ringe til et fastnetnummer og så opdage, at modtageren svarer på sin mobil. For hvilken pris betaler man så, spørger Knud Rasmussen. Vi har givet spørgsmålet videre til markedsdirektør Peter Berg fra Sonofon, som på tro og love og spejderære erklærer, at når man ringer op til et fastnetnummer, så man betaler man også fastnetpris: - Det kan man selvfølgelig godt stole på, for det er en væsentlig grund til, at vi har fået succes med konceptet omkring Yndlingsnummer, forklarer Peter Berg. Han oplyser, at Sonofon på forhånd undersøgte, hvad der skulle til for at få flere til at skifte fra TDCs fastnet til et mobilabonnement hos Sonofon: - For det første vil kunderne beholde deres fastnetnummer. For mange er det næsten en del af deres påklædning og lige så vigtigt som deres personnummer. - For det andet ønsker man at spare penge. og det gør man med Yndlingsnummer, mindst 1000 kroner om året. - For det tredje er det vigtigt for disse mennesker, at deres omgangskreds kan ringe til dem til samme pris, som hvis de havde fastnet. - Alle disse ting er opfyldt med Yndlingsnummer, og det har da også givet os adskillige tusinde nye kunder, fortæller Peter Berg. Han oplyser, at Sonofon ud over de 49 kroner om måneden, som Yndlingsnummer koster, også opnår en væsentlig større trafikmængde: - Fidusen for os er, at kunderne bruger deres mobil mere, fordi de ikke længere har fastnettelefonen, og det skaber mere trafik på vores net. Til gengæld må vi videreføre fastnetsamtaler til kundernes mobil, så det er altså noget med gynger og karruseller. - Endelig har det betydning, at de kunder, vi på denne måde får ind hos os, typisk er gode og loyale og med et højt telefonforbrug. Desuden skifter de ikke nær så meget rundt mellem selskaberne og køber sofistikerede mobiltelefoner med højt tilskud fra os hvert halve år, nævner Peter Berg. Han erkender, at det kan være en ulempe for kunderne, at det er mobiltelefonens nummer og ikke deres fastnetnummer, der dukker op på modtagerens nummerviser, når de ringer op: - Men til gengæld er det langt billigere for dem at ringe til andre mobiltelefoner, end hvis de ringede til en mobil fra fastnet, hvilket også er med til at give kunderne besparelser i forhold til at beholde fastnettelefonen, siger Peter Berg.