Sunde frosne grøntsager

Grøntsager fra fryseren er et let valg, og de kan være sundere end de friske.

Friske grøntsager mister hurtigt vitaminer og mineraler. De frosne derimod er propfyldt med dem.

Friske grøntsager mister hurtigt vitaminer og mineraler. De frosne derimod er propfyldt med dem.

Skal der grøntsager til aftensmaden er det let at have et par poser af de frosne liggende. Så er er altid grønt lige ved hånden. Udover at være praktiske, så er frosne grøntsager ofte sundere og mere rige på vitaminer og mineraler end de friske af slagsen, forklarer læge og foredragsholder Jerk W. Langer. - Nogle såkaldte friske frugter og grøntsager, som vi finder i danske butikker, har rejst over lange afstande. Det indebærer, at de kan være blevet høstet tidligere end optimalt, så de ikke har nået at modne de sunde plantestoffer, som vi er interesserede i. Desuden udsættes de friske varianter for mere varme og lys under transporten i skibe og lastbiler samt på lagre og i supermarkeder, siger Jerk W. Langer til Alive.dk. Dobbelt så mange C-vitaminer Frosne grøntsager fryses typisk straks ned efter høsten, så de egentlig er friskere end grøntsager, der har rejst tusindvis af kilometer for at nå frem. Faktisk er der dobbelt så mange C-vitaminer i frosne grønne bønner sammenlignet med ferske bønner, der har været opbevaret i to døgn. - Så lad endelig de frosne varianter og dåsemaden indgå som et supplement. De er fuldt på højde med de friske varer, når det gælder vitaminer, mineraler og de mange andre sunde stoffer i plantekosten. Frysning stopper effektivt nedbrydelsen af vitaminer, som ellers hele tiden finder sted, forklarer Jerk W. Langer. Hvis man selv vil fryse grøntsager ned, så anbefaler Jerk W. Langer, at man blancherer dem først for at holde på vitaminerne.