Super C-Max

Fords bud på en kompakt-MPV er komfortabel, fleksibel og klassens mest velkørende

Der skulle godt nok gå fem-seks år, inden Ford fik taget sig sammen til at byde Renault Scenic konkurrence på markedet for kompakt-MPV'ere, men tyskernes bud på slig et køretøj har dog været værd at vente på. Endnu har jeg ikke haft lejlighed til at teste allernyeste Scenic fra Renault, men sammenlignet med den hidtidige model, overgår Focus C-Max på flere områder franskmanden. Men desværre også på prisen. Den er faktisk så høj, at den er bilens største minus. Focus C-max begynder prismæssigt ved 245.000 kr. for en 1,8 liters og testeksemplaret med 2,0 liters turbodiesel, ja, den koster den nette sum 340.000 kr., og så er vi deroppe, hvor de fleste børnefamilier - som den jo ellers er møntet på - er stået af rent prismæssigt. Klassevinder Men skulle man ikke skele til prisen, ja, så ligner C-Max en klassevinder. Kvalitetsmæssigt virker den overbevisende. Samlinger, finish og materialevalg er i top. Indretningen er fleksibel og praktisk, som man kan forvente af en kompakt-MPV. Og lidt til, faktisk. Bagsæde-arrangementet med tre enkeltsæder, hvor der er både god benplads og loftshøjde, imponerer. Eer der behov for det, sidder tre - selv voksne - fint på række, og er derr kun brug for to pladser, så vipper man midtersædets ryglæn helt frem, og vupti har man et praktisk bord-arrangement - incl. kopholdere. Og man kan også skabe særdeles komfortable forhold bagi til to voksne ved at skubnbe midtersædet bagud i bagagerummet og samtidig rykke de to tilbagebleve sæder bagud/indad, hvilekt øger benpladsen med hele 10 cm og kulderpladsen med seks cm. Små spejle Bag rattet har føreren fine sarbejdsforhold - omend det er også her par man finder et par bilens få minusser. Dels er bundstykket i sædet lidt for kort til meget langbenede, dels er bilen udstyret med urimeligt små sidespejle, hvilket ikke mindst irriterer i bytrafik. Men ellers glæder man sig over multijusterbart rat og et velindrettet instrumentbord, og en rap lille gearstang anbrag på en lille pult i bunden af instrumentbordet. Kørekomforten er gennemsnitlig, og det samme gælder støjniveauet. Derimod anbringer Focus C-.Max sig allerøverst oppe i klassen, når det gælder køreegenskaber. Focus satte i sin tid standarden i klassen, og minsandten om ikke C-Max kører endnu bedre. Kombineret med præcis og direkte styring, leverer den "adrætte" undervogn et sæt inspirerende og næsten sportsligt prægede køreegenskaber. C-Max kører med godt greb i asfalten fladt gennem kurverne og reagerer lynhurtigt på mindste ratudslag, så bratte undvigemanøvrer eller svinbg, amn måske er kommet lidt for hurtigt ind i, ja, det klarer C-Macus sikkert og udramatisk. Testbilen var udstyret med samme 2,0 liters, 136 hestes commonrail diesel, som kendes fra Mondeo-serien. En støjsvag og momentstærk motor med et særdeles stort kraftoverskud ved motorvejsoverhalinger i højeste gear - og det vil i denne C-Max sige 6. gear. Denm pragtfulde dieselmaskine arbejder dsog ikke uden olie. Dens officielle forbrugstal ved blandet kørsel er 17,8 km/l, men det kom den aldrig i nærheden af. Faktisk skuffede den ved et gennemsnitsfoprbrug på 13,1 km/l. Udstyrsmæssigt ser det fornuftigt ud - men til den pris manglede det da også bare. På sikkerhedssiden kan nævnes udstyr som seks airbags, og komfortmæssigt byder C-max bl. a. el-spejle, rudehejs foran, man. aircondition, multi-justerbart rat, tripcomputer og radio/cd.