Suppe, steg og is - eller hellere sushi

Globaliseringen rammer bedstemors tallerkener

Når min mormor serverede hyldebærsuppe som finale på en vintersøndags varmende familiemiddag, skulle den gerne være så stærk, at mønsteret i det musselmalede ikke kunne ses. Sådan er min barndoms musselmalede højdepunkt. Andre har andre minder. Men, men fremover er de velsmagende oplevelser ikke alene forbeholdt de danske retter formet til højtider i det kolde nord. - Det er globaliseringen, lyder det såvel forsvarende som forklarende fra product manager Dorrit Axel fra Royal Copenhagen om det seneste nye fra fabrikken, som af min mormor og andre mere simpelt var kendt som slet og ret den kongelige. Sidste nyt fra porcelænsfabrikken er nemlig ikke et stel skabt til suppe, steg og is, men en samling skåle, fade, kopper og tallerkener skabt til østens køkken. Til thailandsk mad, kina-mad, det koreanske køkken og sågar sushi. Og det er ikke et hvilket som helst mønster, der er valgt til de nye faconer. Det er selve hjertet af det danske middagsbord, der er tegnet over på de østlige former. - Vi har valgt det musselmalede, fordi det netop er selve vores arv, forklarer Dorrit Axel om det nye stel, der endog har fået navnet Blå Palmette. Palmetten er det stiliserede palmeblad, der for 230 år siden blev tegnet som en del af det musselmalede. Og så har selveste dronning Juliane Marie (1729-1796) leveret de tre bølgelinjer, som står i relief på kanten. De symboliserer de tre danske vande og blev siden en del af Royal Copenhagens logo. - Det er jo os. Det er indbegrebet af dansk porcelæn worldwide, kendt overalt, elsket overalt. Mere end vi troede. Det nye stel sælger allerede 10 gange mere i Japan, end vi havde budgetteret med, fortæller Dorrit Axel uden dog at ville afgive tal. Hun regner med, at stellet lanceres herhjemme til juli, og det er på tide, observerer hun. - Verdenskøkkenet er blevet hverdag herhjemme. Folk blander det danske, det europæiske og det østlige køkken, men det passede vores stel slet ikke til, forklarer Dorrit Axel, som derfor fik et hold fra sin udviklingsafdeling i Glostrup til at tegne det nye stel. Det er første gang, et stel designes inde i selve virksomheden, men succesen har allerede været så stor, at de netop har tegnet flere dele. - Et stel er en stor ting for os, men det her tegner bare så godt, siger Dorrit Axel, som derfor næste år kommer med en morgenmadsskål, en kaffekop og en thekande til stellet, der allerede nu består af 11 dele. Nogle af delene ligner et godt gammeldags dansk stel. De fire tallerkener for eksempel. Og skålene. Men låget til den ene skål, de småbitte kopper uden hank og skeen i det skære porcelæn er tydeligvis ikke til hverken flæskesteg eller regnbueis. - Jeg synes, det holder, siger Jens Hjortshøj, manden bag de tre sushirestauranter Sushi & Ko i Skagen, Aalborg og København. - Det musselmalede har været en del af alle vores liv altid, så det skal da også med til det her, uddyber han, som dog umiddelbart blev noget overrasket, da han hørte om stellet. - Jo, det blev jeg, men jeg plejer at holde foredrag om, at man ikke behøver at være japaner for at spise japansk og tallerkenerne behøver ikke se japanske ud, men det altså modigt gjort, siger Jens Hjortshøj. At det er på tide med nye faconer på tallerkenerne, er han helt enig i. - Sushi er snart lige så almindeligt som pizza, fortæller Jens Hjortshøj, der med egne ord har "mere og mere at lave". - Det er især take away, der vokser, konstaterer han uden at ville gå i detaljer af "konkurrencemæssige årsager".Væksten er dog så massiv, at han overvejer at udvide restauranten i Aalborg og ansætte en kok mere foruden de to, der arbejder på restauranten i dag. - Både skoleelever og pensionister spiser sushi nu. Det er hverdagsmad i Danmark, konstaterer Jens Hjortshøj.